W przyszłym roku ruszy modernizacja centralnego odcinka Marszałkowskiej, od ulicy Widok do ulicy Królewskiej. Tramwaje Warszawskie zmodernizują ten niespełna kilometrowy odcinek trasy tramwajowej, który w dużej większości pokryje się rozchodnikiem. Przebudowa nie obejmie z kolei Ronda Dmowskiego, które musi poczekać na przebudowę Linii Średnicowej. Docelowo znajdzie się tam pełna gwiazda rozjazdowa.
W przyszłym roku Tramwaje Warszawskie planują realizację
projektu tzw. Zielonej Marszałkowskiej, a więc inwestycji mającej na celu modernizację torów tramwajowych na tej ulicy wraz z zazielenieniem arterii. Modernizację przejdzie
odcinek od Królewskiej do wysokości ulicy Widok, a w ramach prac, poza torowiskiem, przebudowane zostaną przystanki Królewska i Świętokrzyska z ich dostosowaniem do współczesnych standardów.
Prace od czerwca do października
– Prace przy tym zadaniu zaplanowane są w okresie wakacyjnym. Wymienimy tam torowisko od Królewskiej do ulicy Widok i na znacznym odcinku tory będą obsadzone rozchodnikiem oraz szpalerem drzew. Oczywiście nie na całej wymienionej długości: od Świętokrzyskiej do Królewskiej będzie rozchodnik, natomiast od Świętokrzyskiej do Al. Jerozolimskich na prośbę pogotowia ratunkowego zostanie zachowana betonowa nawierzchnia. Planujemy rozpocząć prace w połowie czerwca i zakończyć w październiku przyszłego roku – mówi nam członek Zarządu Tramwajów Warszawskich, Konrad Niklewicz.
Przedstawiciel przewoźnika mówi nam, że inwestycja ma też pozwolić na wyeliminowanie części ograniczeń prędkości, jakie znajdują się nam tym odcinku. W tym momencie TW oraz ZTM Warszawa zakładają, że na czas inwestycji (która pociągnie za sobą konieczność całkowitego wstrzymania ruchu tramwajów na wspomnianym odcinku) tramwaje będą kursowały Marszałkowską z jednej strony do wysokości Arsenału a z drugiej do wysokości Nowogrodzkiej – Na wysokości Arsenału oraz Nowogrodzkiej, na prośbę ZTM, zamontujemy rozjazdy nakładkowe, które pozwolą na obsługę Marszałkowskiej z obu stron – informuje Niklewicz.
“Nie możemy doczekać się przebudowy Ronda Dmowskiego”
Inwestycja “urwie się” tuż przed Rondem Dmowskiego, co ma związek z planami Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP PLK.
– Nie robimy teraz – w ramach tego zadania – przystanków Centrum oraz modernizacji samego ronda Dmowskiego z uwagi na planowaną modernizację linii średnicowej. Po remoncie „średnicówki” w tym miejscu powstanie pełna gwiazda rozjazdowa. Nie możemy się tego doczekać, bowiem to bardzo zwiększy nam elastyczność sieci – przypomina członek Zarządu TW.
Co istotne, w ramach Zielonej Marszałkowskiej zostanie już wykonany fragment osi komunikacyjnej w osi ulicy Saskiej, a więc przejście przez torowisko w postaci prefabrykatów lub płyty betonowej, żeby wykorzystać wstrzymanie ruchu tramwajowego.
– Za jakiś czas miasto będzie chciało odtworzyć oś komunikacyjną w osi Saskiej, dlatego – w ramach projektu Zielonej Marszałkowskiej i zamknięcia ruchu tramwajowego na tym odcinku – wykonamy już przejście przez tory w postaci prefabrykatów czy płyty betonowej. Dzięki temu nie trzeba będzie ponownie wstrzymywać ruchu tramwajowego – dodaje Konrad Niklewicz.
Poza inwestycją w Zieloną Marszałkowską Tramwaje Warszawskie chcą też w przyszłym roku wyremontować szereg innych odcinków tramwajowych, o czym szeroko
piszemy tutaj.