Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na wykonanie koncepcji wiaduktu tramwajowego nad Trasą Toruńską w ciągu drogi S8. Obiekt ten będzie częścią planowanej trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę, która miałaby powstać do 2023 r.
Tramwaj na Zieloną Białołękę to nowa inwestycja, o realizacji której
władze miasta zdecydowały w 2016 r. To odpowiedź na problemy związane z obsługą komunikacyjną tego obszaru oraz pojawiające się postulaty odgięcia bądź odgałęzienia II linii metra z Bródna w rejon Trasy Toruńskiej (dodajmy:
nieskuteczne).
Trasa tramwajowa z Bródna na Zieloną Białołękę o długości 6,5 km będzie prowadzić wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Głębockiej. Następnie wzdłuż planowanej trasy Olszynki Grochowskiej aż do pętli w pobliżu szkoły podstawowej nr 112 przy ul. Zaułek. Na trasie przewidziano dziewięć przystanków z 20 peronami. Przy Kondratowicza będzie zapewniona przesiadka do II linii metra. Więcej o inwestycji pisaliśmy
tutaj.
Teraz miejska spółka zleca wykonanie koncepcji wiaduktu tramwajowego nad trasą ekspresową S8, czyli tzw. Trasą Toruńską. Obiekt ten – wraz z dojazdami – będzie miał długość ponad 1 km. Po północnej stronie drogi ekspresowej przy rondzie Małej Brzozy przewidziano dwupoziomowy węzeł przesiadkowy z tramwajem na poziomie +1 oraz pętlą autobusową i parkingiem przesiadkowym Park&Ride na 200 samochodów i 300 rowerów na poziomie 0.
W sumie wykonawca ma przeanalizować trzy warianty, w tym dwa przedstawione przez zamawiającego. Pod przystankami Małej Brzozy przewidziano pomieszczenia służące obsłudze pasażerów, prowadzeniu i nadzorowi ruchu, parkingi rowerowe oraz obiekty handlowe. Na samych przystankach Małej Brzozy wykonawca ma zaproponować zadaszenie zintegrowane z konstrukcją obiektu.
Wariant inwestorski, mat. TW Wariant inwestorski, mat. TWWykonawca opracowania będzie miał pół roku na przygotowanie koncepcji i jej uzgodnienie z miejskimi instytucjami. Tramwaje Warszawskie planują zakończyć prace projektowe w 2021 r. Sama inwestycja potrwa dwa lata.
Jak wylicza spółka, czas przejazdu z Białołęki do stacji metra C20 Kondratowicza wyniesie ok. 15 minut, natomiast do Dworca Wileńskiego – ok. 30 minut. Tramwaje mają jeździć co 2-3 minuty.