Pierwszy używany tramwaj z Augsburga przybył do stolicy Chorwacji. Łącznie do Zagrzebia ma dotrzeć 11 składów. To element większego procesu odmładzania taboru. Wcześniej niemieckimi pojazdami interesowało się MPK-Łódź, które ostatecznie musiało się zadowolić tramwajami z Jeny.
Na początku grudnia do Zagrzebia trafił pierwszy używany i niskopodłogowy tramwaj GT6M. Chorwacka stolica zakupiła 11 pojazdów z niemieckiego Augsburga. Wozy pochodzą z 1996 roku i posłużą uzupełnieniu floty tramwajów w Zagrzebiu. Wszystkie GT6M przeszły w 2014 roku gruntowną modernizację pod kierunkiem lipskiej firmy IFTEC. Dalsze inwestycje w tabor okazały się już nieopłacalne, dlatego bawarskie miasto zdecydowało się zakupić nowe 42-metrowe Tramlinki od Stadlera, a stare wozy GT6M zaoferować w sprzedaży innym przewoźnikom.
– Zakupiony tramwaj przeszedł gruntowny remont. Spełnia wysokie standardy obowiązujące w Niemczech. Dzięki procesowi modernizacji, która objęła wszystkie segmenty konstrukcji, stan techniczny i sprawność tej jednostki są na poziomie znacznie młodszych pojazdów, dzięki czemu przez wiele lat będzie służyła w codziennym transporcie – mówił podczas prezentacji tramwaju Marko Bogdanović, prezes przewoźnika Zagrebački električni tramvaj (ZET).
Kolejne z 11 zakupionych tramwajów będą dostarczane sukcesywnie w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Podobnie jak pierwszy, wszystkie trafią do zajezdni Trešnjevka w Zagrzebiu. Wozy przywożone są na przyczepie. Jak deklaruje ZET, pierwszy GT6M o numerze taborowym 1001 powinien zostać wprowadzony do ruchu jeszcze w tym miesiącu. Wcześniej komisja musi przeprowadzić przegląd techniczny pojazdu oraz przeszkolić obsługę i służbę ruchu.
– Używane tramwaje, które kupujemy w Niemczech, spełniają dwie funkcje. Jedną z nich jest wymiana najstarszych modeli. Drugą zaś łagodzenie okresu do czasu pojawienia się nowych tramwajów nowszego typu – mówił Marko Bogdanović, prezes ZET. Dodał przy tym, że obecnie w ruchu wykorzystywane są tramwaje mające nawet 50 lat. – Mówimy więc o łącznie 51 tramwajach, które w najbliższej przyszłości zakupimy na potrzeby miasta – podkreślił.
Oprócz 11 używanych GT6M z Augsburga, Zagrzeb podpisał umowę na zakup 20 nowych niskopodłogowych tramwajów, które produkuje chorwacka firma Končar. Prezes ZET-u zapowiedział przy tym, że spodziewa się po Nowym Roku podpisania umowy o dotację z Ministerstwa Transportu na zakup kolejnych 20 nowych tramwajów niskopodłogowych.
Przypomnijmy, że tramwajami GT6M z Augsburga interesowało się również MPK w Łodzi. Do przetargu na zakup używanych pojazdów zgłosił się wyłącznie zakład komunikacyjny z Augsburga. Ostatecznie,
MPK-Łódź z przyczyn formalnych przetarg unieważniło. W efekcie niemiecki przewoźnik złożył ofertę w innym przetargu – ogłoszonym na początku roku przez Zagrzeb. W przedmiocie zamówienia określono zakup 11 tramwajów za cenę na poziomie 245 tys. euro za jeden skład i z terminem dostawy między październikiem 2023 r. a grudniem 2024 r. Częścią umowy było także uzgodnienie drobnych modyfikacji pojazdów i ich przemalowanie na błękitne barwy przewoźnika ZET.
Ostatecznie do Łodzi trafią używane tramwaje z Jeny. Pierwszy – w łódzkich barwach – wyjechał już na miasto.Jedenaście wozów GT6M nie ma zastąpić żadnego ze starszych tramwajów, a jedynie uzupełnić tabor. Wynika to z faktu, że w ostatnich latach wiele tramwajów zostało w Zagrzebiu wycofanych z eksploatacji bez ich uzupełnienia nowymi jednostkami. Przypomnijmy, że Zagrzeb kupował już w przeszłości używane tramwaje w Niemczech. W latach 1994 i 1998 zakupił od Mannheim 35 tramwajów Düwag GT6, które po zakupie tramwajów niskopodłogowych od Končaru, zostały ostatecznie zezłomowane.