Powróciły plany dotyczące budowy linii tramwajowej między Ostrawą a Karwiną. Region Morawsko-Śląskie z miastami finalizuje podpisanie memorandum w sprawie planu budowy linii tramwajowej Ostrava – Orlová – Karviná. Co warto podkreślić, linia miałaby wykorzystywać istniejące stare tory i zmodernizowane bocznice do kopalni. Niedawny powrót koncepcji akurat w tym momencie nie jest zaskakujący – niedawno w Czechach odbywały się wybory lokalne.
Memorandum wyraża wspólne zainteresowanie Regionu Morawsko-Śląskiego oraz miast Ostrava, Orlová, Karviná a także Rychvald, podjęcia kwestii przygotowania i realizacji budowy linii tramwajowej oraz funkcjonowania komunikacji tramwajowej na terenie Okręgu Morawsko-Śląskiego. Zarówno region, jak i miasta chcą stworzyć perspektywiczny system komunikacji tramwajowej z naciskiem na ekonomię, bezpieczeństwo i przyjazność dla środowiska. Jeśli ekonomiczna opłacalność projektu zostanie udowodniona, może być uzupełniona o inne branże.
Plan przewiduje budowę linii tramwajowej z Ostrawy Hranečníka przez Heřmanice, Stary Dvůr i dalej przez Orłowę Město do Karwiny. Ma być również możliwość podłączenia kolejnej linii tramwajowej w Orłowie. Nowa linia ma również służyć jako lokalny transport publiczny, zwłaszcza w Ostrawie i Karwinie. – Powstały w ten sposób system komunikacji tramwajowej będzie w dalszym ciągu uzupełniany o inne gałęzie w oparciu o opracowaną Koncepcję Rozwoju Infrastruktury Transportowej Województwa Morawsko-Śląskiego oraz Koncepcję Rozwoju Usług Komunikacyjnych Regionu Morawsko-Śląskiego – wskazano w memorandum.
Temat powrotu tramwaju do Karwiny pojawił się przed wyborami samorządowymi w 2016 roku. Ostatni raz głośno dyskutowano na temat linii szybkiego tramwaju między Karwiną, Hawierzowem i Ostrawą w 2019 roku. Przygotowania, jak podaje czeska prasa, podobno wcale nie ustały. Biuro regionalne opracowało model transportu, który określił projekt jako realistyczny i znaczący z ekonomicznego punktu widzenia. Teraz powrócił – w związku z odbywającymi się wyborami samorządowymi.
Według wcześniejszych pomysłów linia miała prowadzić przez Hawierzów. Obecnie biuro regionalne skupia się przede wszystkim na kierunku z Karwiny do Ostrawy przez Orłowę. Linia miałaby wykorzystywać dawną kolej koszycko-bogumińską oraz zmodernizowaną bocznicę prowadzącą do kopalni. Jeszcze w ubiegłym roku region obiecywał zakończenie budowy tramwaju w 2030 roku. Koszty, łącznie z budową zajezdni i zakupem pojazdów, oszacowano na niespełna 15 miliardów koron, czyli 2,9 mld zł.
Historia komunikacji tramwajowej w regionie sięga 1909 roku. W przeszłości funkcjonowało już połączenie tramwajowe między Karwiną a Ostrawą. Tramwaje kursowały między tymi dwoma miastami przez 58 lat, pokonując dystans 25 kilometrów i obsługując 31 przystanków. Czas jazdy wynosił 85 minut. W 1955 roku przewieziono prawie 18 milionów pasażerów. Koniec tramwajów w regionie nastąpił w 1967 r. Działalność kopalń i związane z tym zapadliska pod torami przyczyniły się do likwidacji linii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.