Co Centrum Unijnych Projektów Transportowych wpłynęły cztery odwołania od wyników konkursu tramwajowego na fundusze z KPO. W tym momencie nie wiemy, jak może zmienić to podział środków konkursowych, natomiast ostateczne decyzje w tej sprawie mają zapaść do połowy marca.
W styczniu
opisywaliśmy rozstrzygnięcia konkursu na dofinansowanie zakupów nowych tramwajów w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy. Środki przyznano czterem beneficjentom, z czego trzech z nich otrzymało maksymalne wnioskowane dofinansowanie - są MPK Poznań, MPK Wrocław oraz Bydgoszcz. Czwartym zwycięzcą jest MPK Kraków, które otrzymało 128 mln z 351 mln złotych. Co bardzo istotne, w puli naboru wciąż pozostało ponad 275 mln złotych, które miały
być rozdzielone między następnych beneficjentów.
Ponadto poza zwycięzcami na liście znalazły się także przedsięwzięcia rezerwowe oraz takie, które nie spełniały kryteriów wyboru. W “rezerwie” czekają więc wnioski Tramwajów Szczecińskich, MZK Toruń, MPK Łódź, Olsztyna oraz Tramwajów Śląskich. Ocenie nie podlegały aplikacje Częstochowy, Tramwajów Warszawskich oraz Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Szereg wnioskodawców zapowiedział także złożenie odwołań od rozstrzygnięć konkursowych co ostatecznie miało miejsce. Jak informuje bowiem Justyna Gawron, z Wydziału do spraw Komunikacji CUPT (organizatora naboru), w ramach konkursu zostały złożone cztery odwołania.
– Po rozstrzygnięciu konkursu wpłynęły cztery odwołania złożone przez Tramwaje Warszawskie, Tramwaje Szczecińskie, MPK Łódź i MZK Toruń. Dotyczą one horyzontalnych kryteriów wyboru przedsięwzięć dla KPO, czyli zgodność z ramami czasowymi planu rozwojowego, właściwie określone wydatki kwalifikowalne oraz punktowanych kryteriów merytorycznych – przygotowanie przedsięwzięcia do realizacji i udział niskiej podłogi w taborze – mówi Justyna Gawron.
Centrum musi odnieść się do każdego z odwołań w ciągu 45 dni od momentu jego złożenia. Licząc maksymalny czas na ich rozpatrzenie CUPT musi podjąć więc finalne decyzje do 16 marca bieżącego roku.
– Zaraz po dokonaniu ponownej oceny wniosków, poinformujemy o wynikach wnioskodawców. W przypadku, gdy ocena będzie pozytywna, skutkująca możliwością objęcia przedsięwzięcia wsparciem, dokonamy aktualizacji listy, o której mowa w § 7 ust. 1 z uwzględnieniem § 7 ust. 13 regulaminu konkursu – odpowiada nasza rozmówczyni na pytanie
o to, czy CUPT dopuszcza możliwość, w której czterej beneficjenci (MPK Poznań, MPK Wrocław, Bydgoszcz oraz MPK Kraków) otrzymają mniejszą kwotę środków niż do tej pory zakładano.
W tym momencie nie jest więc do końca jasne, czy i jakie zmiany zajdą na liście rankingowej oraz czy będą one podyktowane obniżeniem dofinansowania dla zwycięskich projektów, czy też nie. Ewentualny sukces odwołań może sprawić, że środki trzeba będzie podzielić na nowo, chyba, że CUPT oraz Ministerstwo Infrastruktury zdecydują się zwiększyć ewentualny budżet naboru.
Czwórka odwołujących chciała pozyskać środki w łącznej kwocie niespełna 586 mln złotych. W budżecie pozostało z kolei 275 mln złotych, z których, w przypadku braku odwołań,
większość miało zagospodarować MPK Kraków. Opisywane 275 mln złotych nie zostało jeszcze rozdzielonych w oczekiwaniu na rozpatrzenie wniosków odwoławczych.
Justyna Gawron przekazała nam także, że jak na razie ani ministerstwo ani CUPT nie rozmawiały o zwiększeniu ogólnego budżetu naboru, w kwocie nieco ponad 866 mln złotych bezzwrotnej dotacji.