W czwartek 2 marca na ulice Winnicy wyjechało dziesięć trolejbusów Solaris Trollino. W sumie miasto odkupiło 20 takich pojazdów od Lublina. To debiut trolejbusów Solarisa na terenie Ukrainy.
Nowo zakupione wozy – już w lokalnych barwach – zaprezentowano 2 marca. – Są bardziej komfortowe i energooszczędne. Spełniają europejskie standardy. Pasażerom też powinny się spodobać – przede wszystkim ma całkowicie niską podłogę, a kabina ma szerokie siedzenia i klimatyzację – wylicza mer Serhij Morhunow, mer Winnicy.
Trolejbusy zostały skierowane do obsługi linii 3, 4 i 5, czyli najbardziej obleganych trasach. – Dzisiaj codziennie na linie wyjeżdża około 70 trolejbusów ZiU. Tak, przeszły generalny remont, ale to są trolejbusy, które tak naprawdę mają 40-50 lat. I oczywiście, bez względu na to, ile napraw zostanie wykonanych, te pojazdy są technicznie przestarzały. Dlatego podjęto decyzję o zakupie używanych, ale nowoczesnych trolejbusów. Równolegle nadal produkujemy własne trolejbusy „VinLine”. Wyprodukowano już 16 takich trolejbusów – zaznaczył Serhij Morhunow
– Polskie pojazdy, choć mają 10 lat, są w dobrym stanie technicznym. Pudło jest odporne na korozję, ponieważ wykonane jest ze stali o wysokiej wytrzymałości. Silniki zużywają o 30% mniej prądu niż modele ZiU – dodaje Morhunow.
W sumie ukraińskie miasto
zapłaciło za pojazdy 31,8 mln hrywien. Solarisy Trollino, które trafiły do Winnicy, zostały dostarczone do Lublina na przełomie 2011 i 2012 r. Polskie miasto od dawna ma nadmiar pojazdów, które część wynajęło bądź przekazało Gdyni i Tychom. Winnica przejmuje też kolejne stare tramwaje z Zurychu. Chodzi o
pojazdy serii Tram 2000, które zostały wyprodukowane pod koniec lat 80.