Od początku lipca w Pradze kursuje nowa regularna linia trolejbusowa nr 58, łącząca stacje metra Palmovka (linia B) i Letnany (linia C), przy czym sieć trakcyjna obejmuje jedynie ok. 15% trasy. Przedsiębiorstwo komunikacyjne DPP po testach uznało, że połączenie nowych możliwości, jakie obecnie dają pojazdy bateryjne, z tradycyjnymi rozwiązaniami trolejbusowymi najlepiej sprawdzi się w warunkach praskich.
Sieć trolejbusowa funkcjonowała już w Pradze w latach 1936-1972. Później kilkukrotnie podnoszono temat powrotu tego środka transportu, ale nie pozwalały na to inne wyzwania finansowe, w tym przede wszystkim budowa metra i w ograniczonym zakresie rozwój sieci tramwajowej.
Głównym impulsem do powrotu trolejbusów okazał się jednak rozwój i udoskonalenie baterii trakcyjnych, jaki nastąpił. Nie trzeba już rozwieszać sieci trakcyjnej nad całą długością siatki planowanych linii. Połączenie możliwości, jakie dają współczesne baterie i sprawdzone rozwiązania trolejbusowe, z jednej strony znacząco zmniejsza wydatki niezbędne na rozwój odpowiedniej infrastruktury, a z drugiej strony rozwiązuje problem ograniczeń, z jakimi wiąże się eksploatacja konwencjonalnych elektrobusów.
Aby uruchomić trolejbusy z możliwością dynamicznego ładowania na trasie – pomimo faktu, że sieć trakcyjna obejmuje niewielki procent trasy – DPP musiał formalnie zostać operatorem trolejbusowym. W październiku 2017 r. ruszyły testy z wykorzystaniem dwóch pojazdów. – Testy dynamicznego systemu ładowania bateryjnych trolejbusów okazały się sukcesem. Uruchomienie linii 58 świadczy o tym, że odnosimy sukcesy we wprowadzaniu ekologicznego transportu w czeskich metropoliach – wskazuje Martin Gillar, szef DPP.
Linia 58 łączy stacje metra Palmovka (linia B) i Letnany (linia C). Linia kursuje w godz. 9-18 z wyjątkiem piątku, kiedy odjazdy odbywają się w godz. 12-19. Pasażerowie mogą korzystać ze Skody 30Tr SOR, odjeżdżającej co godzinę. Pojazd korzysta z ok. kilometrowego odcinka sieci trakcyjnej na ul. Proseckej, który stanowi ok. 15% całej trasy. Ponadto trolejbus może być ładowany na pętli przy Palmovce. Nieprzypadkowo do testów i późniejszej eksploatacji nowej linii trolejbusowej wybrano właśnie tę trasę. Na Proseckiej znajduje się wyraźne i długie wzniesienie, występujące na wielu praskich trasach autobusowych. Ponadto w dwóch punktach trasy istnieje możliwość korzystania z sieci zasilającej tramwaje. Poza tym nieopodal znajduje się zajezdnia Klicov, co ogranicza liczbę kilometrów zjazdowych i wyjazdowych.
DPP rozpoczął już przygotowania do dalszego rozwoju trolejbusów bateryjnych. Plan zakłada elektryfikację linii 140 Palmovka – Cakovice – Miskovice z wykorzystaniem trolejbusów przegubowych. Zastosowanie takich rozwiązań na większą skalę zależy jednak od praktycznej dalszej weryfikacji osiąganych wyników przez pojazdy bateryjne, rozwoju technologii bateryjnych, możliwości finansowych i polityki wsparcia elektromobilności.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.