Metro Warszawskie nie ustaje w przygotowaniach do realizacji I odcinka III linii metra Stadion – Gocław wraz z STP na Koziej Górce. Spółka otworzyła oferty w przetargu na sporządzenie raportu środowiskowego, który ma być gotowy w ciągu 90 dni. Miasto chciałoby rozpisać w przyszłym roku przetarg na projekt i budowę nowej linii.
Zgodnie z ustaleniami I odcinek III linii metra ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław na prawym brzegu Wisły – głównie na terenie dzielnicy Praga Południe.
Odcinek ten ma skomunikować Gocław, Grochów i Kamionek. To 8 km tuneli i sześć nowych stacji: Dw. Wschodni, Mińska, Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Miasto
chciałoby ogłosić przetarg w II kwartale przyszłego roku na realizację tego odcinka w formule projektuj i buduj – pomimo tego, że na chwilę obecną są zabezpieczone środki jedynie na wkład własny, a efektywność zaproponowanej trasy budzi wiele kontrowersji.
W ramach przygotowań do realizacji w sierpniu Metro ogłosiło przetarg na raport środowiskowy dla wspomnianego odcinka. Wczoraj (6 września) minął termin składania ofert. Wystartowały trzy podmioty. Royal Haskoning DHV zaproponował 579,5 tys. zł brutto, ILF Consulting Engineers, które
przygotowuje już dokumentację przedprojektową dla linii – 615 tys. zł a Arcadis – 1,205 mln zł. Wszystkie oferty przewyższają budżet określony na 399,4 tys. zł brutto. O wyborze, jeśli Metro podwyższy budżet, zdecydują cena (60%), doświadczenie kierującego zespołem (20%), gotowość wydłużenia ostatniego etapu zamówienia, związanego z uzupełnianiem raportu w czasie trwania procedury środowiskowej, odwoławczej i ewentualnie sądowo-administracyjnej (20%).
Na sporządzenie raportu przewidziano 90 dni. Następnie do dnia uzyskania ostatecznej i prawomocnej decyzji – albo przez okres od 36 do 42 miesięcy – wykonawca na uzupełniać raport w oparciu o wskazania i wymagania odpowiednich organów administracyjnych.
Co ciekawe, Metro Warszawskie musiało sądownie ustalić właściwość Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – pomimo tego, że RDOŚ zajmuje się przecież decyzjami dla odcinków II linii metra. Metro wystąpiło z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej jeszcze w maju 2021 r. RDOŚ stwierdził jednak – pomimo przywołanych przepisów – że inwestycja „nie stanowi linii kolejowej” i wskazał, że właściwym organem do wydania decyzji środowiskowej będzie prezydent Warszawy. Władze stolicy, na bazie doświadczeń z II linii, zdecydowały jednak o skierowanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego. Istotnie, w lutym 2022 r., NSA potwierdził, że to RDOŚ jest organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. RDOŚ dopiero 2 września 2022 r. wydał postanowienie nakładające obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określające zakres niezbędnego do wykonania raportu.