W Pradze trwa wielki przetarg ramowy o dostawy do 200 nowych tramwajów. Jak ustalił portal zdopravy, o zamówienie ubiegają się trzy podmioty. Ostatecznie ofert nie złożyły jednak ani Siemens, ani Alstom.
Przetarg, rozpisany w listopadzie zeszłego roku, prowadzony jest w formule otwartych negocjacji. Tramwaje jednokierunkowe o masie maks. 48 ton i długości do 32 m mają pomieścić min. 220 pasażerów, z czego co najmniej 60 na miejscach siedzących – min. 60% miejsc musi być skierowana przodem do kierunku jazdy. Praga wymaga min. 80-procentowego udziału niskiej podłogi. Pojazdy mają być w pełni klimatyzowane. DPP oczekuje 36 miesięcy gwarancji i okresu żywotności wynoszącej min. 30 lat.
Jak ustalił portal zdopravy.cz, swoje oferty złożyły trzy podmioty (w Czechach, w przeciwieństwie do Polski, otwarcie ofert nie ma charakteru publicznego). Są to Pesa, Škoda Transportation oraz konsorcjum firm Stadler Praha, Stadler Polska, Stadler Bussang i Stadler Rheintal. Ostatecznie ani Alstom, ani Siemens – które przeszły rundę kwalifikacyjną – nie złożyły swoich ofert. Mimo tego trzy złożone oferty – jak podkreśla portal – to dużo jak na warunki czeskie.
Zamówienie podstawowe (gwarantowane) obejmować będzie 40 tramwajów. Dostawę 20 zaplanowano w 2025 r., a kolejnych 20 – w 2026 r. Opcja może zostać wykorzystana do 2035 r., przy czym rocznie przewidziano dostawy nie więcej niż 30 pojazdów.
O wyborze zdecydują cena (50%), cena gwarantowana na określone części zamienne, w tym 29 silników trakcyjnych, 20 akumulatorów, 27 szyb przednich, 1097 kompletnych zestawów kołowych i jeden przegub (10%), masa tramwaju (5%), pojemność (6%), udział niskiej podłogi (5%), średnica nowych kół (6%), wyposażenie pojazdu w hamulec elektromechaniczny (5%), rodzaj osi (4%), zastosowanie w klimatyzacji ekologicznego czynnika chłodniczego (2%), długość okresu gwarancyjnego (7%). Zwycięzca ma być znany w IV kwartale 2023 r. Wielkim zaskoczeniem byłaby jednak wygrana kogoś innego niż Škoda.
Wartość całego zamówienia – na 200 pojazdów – szacowana jest na 15 mld koron (ok. 2,9 mld zł). Praga chce, by pierwsza partia 20 pojazdów została dofinansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Portal zdopravy.cz ustalił też, że w równolegle toczącym się przetargu w Ostrawie wpłynęły dwie oferty – od Škody i Stadera.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.