Ostatni tydzień stycznia 2021 roku to początek formalnego funkcjonowania węzłów przesiadkowych w Częstochowie. W czasie konferencji prasowej oznajmiono, że niebawem obiekty będą integrować komunikację miejską, podmiejską, okoliczną gminną oraz komercyjną z transportem kolejowym, indywidualnym i rowerowym.
Przymiarki do budowy węzłów przesiadkowych przy dworcach kolejowych
trwały od połowy 2014 r. Wyłoniony w 2018 r. wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego – oczekiwał o 22 mln zł więcej, niż zakładanych początkowo przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu 46 mln zł (ostatecznie zatem koszt inwestycji wyniósł ok. 69 mln zł z czego Unia Europejska pokryła ponad 27 mln zł). Później borykano się jeszcze z przeniesieniem własności części gruntów spod właściwości PKP na rzecz miasta i finalnie z końcem 2020 r. wyłonił się realny kształt wymarzonych przez magistrat obiektów. Kolejne lokalizacje oddawano systematycznie i jako ostatni oddano ten w ścisłym centrum miasta – przy główny, dworcu kolejowym.
– Mam nadzieję, że m.in. dzięki tym węzłom przekonamy wiele osób przyjezdnych, aby skorzystały z dostępnych w mieście środków komunikacji – mówił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.
Na inwestycję składają się przede wszystkim same dworce przesiadkowe mające integrować autobusową komunikację miejską, kolej, autobusy komunikacji gminnej (okolicznych Rędzin), autobusy komercyjne, TAXI, samochody indywidualne oraz rowery. W materiałach prasowych zwracana jest również uwaga na tramwaje, ale trzeba wziąć poprawkę na oddalenie trasy tramwajowej od wybudowanych węzłów – w najlepszym przypadku, czyli dworca Częstochowa-Raków, od pętli tramwajowej do najbliższego peronu autobusowego na Skwerze Junaków należy przejść po płaskim terenie ok. 140 metrów, pokonując przejście dla pieszych przez osiedlową ulicę. Jeżeli podróżny zechce skorzystać z autobusu po drugiej stronie linii kolejowej, to musi się tam dostać przejściem podziemnym – szczęśliwie nie pokonując żadnych schodów po drodze. W przypadku flagowego dworca Częstochowa należy pokonać ok. ok. 300 metrów, przechodząc przez dworzec kolejowy z ul. Piłsudskiego do al. Wolności i pokonując schody przejścia naziemnego lub podziemnego, bądź jeszcze więcej, gdyby ktoś chciał skorzystać z pochylni. O skomunikowaniu z tramwajem węzła przy dworcu Częstochowa-Stradom przy ul. Pułaskiego nie może być mowy – odległość ok. 900 m.
Nie tylko autobusyNa infrastrukturę każdego z węzłów składają się perony autobusowe (łącznie 15 stanowisk), perony TAXI (22 miejsca) oraz perony do chwilowego postoju dla potrzeb podwozowych (tzw. „kiss & ride” – 12 miejsc), parkingi wygrodzone szlabanami (76 miejsc) oraz wiaty rowerowe (ogółem na 90 rowerów).
To, co nie rzuca się od razu w oczy, to infrastruktura towarzysząca – dla potrzeb skomunikowania wybudowanych dworców dostosowano okoliczne układy drogowe. Przebudowano całą ul. Piłsudskiego (dworzec Częstochowa) z wytyczeniem pasów rowerowych. W okolicy dworca Częstochowa-Stradom przebudowano przylegający fragment ulicy Pułaskiego, aranżując rondo turbinowe na skrzyżowaniu z jednym ze ślimaków sąsiedniej estakady ul. Bohaterów Monte Cassino, a także przebudowano i wybudowano chodniki, drogi rowerowe bądź ciągu pieszo-rowerowe wzdłuż ul. Pułaskiego i 1. Maja. Podobnie rzecz miała się z dworcem Częstochowa-Raków, w obręb inwestycji którego wpisano wymianę chodników i budowę dróg rowerowych wzdłuż al. Pokoju oraz al. Niepodległości (to najdłuższe odcinki).
Kwit parkingowy deklaracją
Parkingi grodzone szlabanami przeznaczone są dla tych użytkowników samochodów, którzy zadeklarują korzystanie z komunikacji miejskiej. Wyrazić to mają na razie poprzez pobranie kwitu parkingowego w dedykowanym parkomacie – po takim oświadczeniu woli postój będzie dla nich bezpłatny.
Nie przedstawiono sposobu weryfikacji uczciwości klientów parkingów, jednak trwają prace nad uruchomieniem funkcji sczytywania biletów przewoźników dla potrzeb wydania bezpłatnej karty parkingowej. Pozostali najprawdopodobniej będą musieli ponieść opłatę za postój. Szczegóły tego rozwiązania jednak będą znane później, obecnie trwają rozmowy z poszczególnymi przewoźnikami.
Pierwsze linie na węzłachPrzedstawiono pierwsze linie komunikacji miejskiej kierowanych na węzły. W przypadku ul. Piłsudskiego będą to 18, 30, 33 oraz komunikacja gminy Rędziny (R, Rk, Rm) oraz przewoźnicy komercyjni (na trzech odrębnych peronach). MZDiT zamierza skierować tam jeszcze inne linie komunikacji miejskiej, co będzie oznaczało dla nich wydłużenie trasy o ten wjazd kieszeniowy (technicznie perony są na niewielkim uboczu względem ciągu komunikacyjnego). Koło dworca Stradom z peronów korzystać będą linie 15 i 37 realizując wjazdy kieszeniowe, a bez wjeżdżania pod dworzec na przystankach przy ul. Pułaskiego linie 23 i 69.
Dworzec Raków to dwie symetrycznie rozmieszczone pętle – po stronie Skweru Junaków przelotowo linie 19, 31, 35 i 36, a krańce realizować będą linie 12, 32 i 80, a od ul. Rejtana kraniec ma linia 23. W odległości ok. 140 m od Skweru Junaków znajdują się przystanki tramwajowe przy pętli pośredniej.