Trwają przygotowania do rozpoczęcia drążenia tunelu średnicowego w Łodzi. Na miejsce dostarczane są elementy pierwszej tarczy TBM, która ma zacząć drążyć tunel w połowie tego roku. Jak szacują PKP PLK, inwestycja wymaga wyprodukowania ok. 26 tys. elementów obudowy tunelu.
W Łodzi w ramach inwestycji powstanie w sumie ok. 7,5 km tuneli. Składa się na to jeden dwutorowy tunel o długości ok. 3 km, którego średnica będzie wynosić 12,7 m oraz cztery jednotorowe tunele o łącznej długości ok. 4,5 km i średnicy 8,5 m, łączące powstającą trasę z linią kolejową nr 15.
W sumie ułożonych zostanie 17 km torów, które będą w najgłębszym miejscu znajdować się ok. 26 m pod ziemią. Na trasie znajdą się dwa podziemne przystanki – Śródmieście (u zbiegu Zielonej, Zachodniej i Kościuszki) na głębokości ok. 16 m oraz Polesie (u zbiegu Ogrodowej i Karskiego). PKP PLK analizują możliwość budowy trzeciego przystanku – między Kasprzaka a al. Włókniarzy. Decyzja w tej sprawie powinna zostać podjęta w I kwartale 2020 r.
Niedawno PKP PLK informowały, że na półmetku jest transport elementów pierwszej, większej tarczy TBM. Szyb startowy znajduje się między ulicami Stolarską i Odolanowską. Roboty, w związku z problemami jednego z konsorcjantów, mają już ok.
siedmiomiesięczne opóźnienie. Jak ostatnio wskazywał zarządca infrastruktury, rozpoczęcie drążenia jest zaplanowane w połowie tego roku.
Zmechanizowane tarcze będą poruszać się w tempie ok. 10-15 m na dobę. Podobnie
jak w przypadku II linii metra, maszyna drążąca tunel będzie od razu go obudowywać betonowymi tubingami. – Szacujemy, że do budowy całego tunelu potrzebne jest około 26 tys. „pojedynczych elementów” tubingów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Jak dodaje, tubingi będą produkowane w jednej z wytwórni z okolic Rawy Mazowieckiej.
Wykonawcą tuneli i stacji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki Energopol Szczecin. Zgodnie z umową prace przy budowie tunelu potrwają do końca 2022 r., a ich koszt to 1,4 mld zł.