Główny dworzec kolejowy w Tuluzie zostanie w najbliższych latach rozbudowany. Nowa część, zaprojektowana przez jednego z najbardziej znanych światowych architektów, będzie główną częścią intermodalnego centrum przesiadkowego. Rozpoczęcie budowy ma nastąpić za dwa lata.
Planowana nowa część budynku dworca Matabiau – częściowo zawieszona nad peronami – będzie głównym elementem Multimodalnego Węzła Transportowego Marengo. Centrum przesiadkowe, umożliwiające zmianę środka transportu bez wychodzenia spod dachu, będzie składało się z dworca kolejowego i autobusowego, stacji metra oraz parkingu dla rowerów z tysiącem miejsc.
Funkcja komunikacyjna nie będzie jednak jedyną pełnioną przez obiekt. Pasażerowie będą mogli skorzystać z lokali handlowych, obiektów rozrywkowych, placówek kulturalnych, a także z przestrzeni publicznych zaplanowanych jako miejsca spotkań i wydarzeń. Na wyższych poziomach zaplanowano natomiast biura samorządu regionalnego. Łączna powierzchnia ma wynosić ok. 12 tysięcy metrów kwadratowych.
Beton, drewno i zieleń
Inwestycja będzie odpowiedzią na rosnący ruch pasażerów korzystających z głównego dworca Tuluzy. Według prognoz w ciągu kilku lat ich liczba ma wzrosnąć trzykrotnie.
Priorytetem przy projektowaniu obiektu było wpisanie go w zabytkową tkankę miejską oraz ekologia. Forma budowli ma łączyć nowoczesność z nawiązaniem do lokalnej historii – między innymi poprzez nieregularną linię dachu, wysokiego w najwyższym punkcie hali peronowej na 32 metry. Jednym z wyróżników będą użyte do budowy materiały: cegła o charakterystycznej barwie oraz – przede wszystkim – drewno.
Wykonane z niego elementy będą opierały się na filarach z betonu, którego dostawcy będą musieli przedstawić certyfikat wytworzenia go w sposób ograniczający emisję gazów cieplarnianych do minimum. Na dachu zostaną rozmieszczone panele solarne, a w środku i na zewnątrz budynku – typowa dla regionu roślinność. Naturalne przewietrzanie oraz dopływ światła dziennego poprzez okna dachowe pozwolą zminimalizować zużycie energii.
Metro, rower i ruch pieszy
Ekologii podporządkowano również obsługę transportową dworca. Po zmianach komunikację z zabytkową częścią miasta – oprócz wspomnianej linii metra (przewidziano miejsce na rozbudowę jego sieci) – mają zapewnić przede wszystkim chodniki oraz drogi rowerowe. Nowa część węzła ma odgrywać rolę łącznika między zabytkowym centrum a rejonem Kanału Centralnego i ulicą Périole.
Rozbudowa dworca będzie częścią szerszego przedsięwzięcia. Projekt Grand Matabiau Quais d’Oc będzie obejmował także zabudowę kilku kwartałów przylegających do torów kolejowych. Również na tych obszarach, zaprojektowanych w zgodzie z ideą „miasta 15-minutowego”, nowe budynki mają być gęsto przetykane zielenią.
Inwestycję zaplanowano na lata 2026-2030. Będzie ona prowadzona wspólnie przez samorządy różnych szczebli (władze miejskie i metropolitalne Tuluzy, departament Górnej Garonny i region Okcytanii), władze państwowe, grupę SNCF oraz miejskiego operatora komunikacji zbiorowej Tisséo. Zaprojektowanie całości powierzono kopenhaskiemu biuru założonemu przez światowej sławy architekta Bjarke Ingelsa. Będzie to druga realizacja tego projektanta na południu Francji. Pierwszą było centrum kulturalne MÉCA , którego budowę w Bordeaux zakończono w roku 2019.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.