Partner serwisu
Przestrzeń

Tuluza: Węzeł przy głównym dworcu… z drewna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tuluza: Węzeł przy głównym dworcu… z drewna
wiz. Bjarke Ingels Group
Główny dworzec kolejowy w Tuluzie zostanie w najbliższych latach rozbudowany. Nowa część, zaprojektowana przez jednego z najbardziej znanych światowych architektów, będzie główną częścią intermodalnego centrum przesiadkowego. Rozpoczęcie budowy ma nastąpić za dwa lata.

Planowana nowa część budynku dworca Matabiau – częściowo zawieszona nad peronami – będzie głównym elementem Multimodalnego Węzła Transportowego Marengo. Centrum przesiadkowe, umożliwiające zmianę środka transportu bez wychodzenia spod dachu, będzie składało się z dworca kolejowego i autobusowego, stacji metra oraz parkingu dla rowerów z tysiącem miejsc.

Funkcja komunikacyjna nie będzie jednak jedyną pełnioną przez obiekt. Pasażerowie będą mogli skorzystać z lokali handlowych, obiektów rozrywkowych, placówek kulturalnych, a także z przestrzeni publicznych zaplanowanych jako miejsca spotkań i wydarzeń. Na wyższych poziomach zaplanowano natomiast biura samorządu regionalnego. Łączna powierzchnia ma wynosić ok. 12 tysięcy metrów kwadratowych.

Beton, drewno i zieleń

Inwestycja będzie odpowiedzią na rosnący ruch pasażerów korzystających z głównego dworca Tuluzy. Według prognoz w ciągu kilku lat ich liczba ma wzrosnąć trzykrotnie.

Priorytetem przy projektowaniu obiektu było wpisanie go w zabytkową tkankę miejską oraz ekologia. Forma budowli ma łączyć nowoczesność z nawiązaniem do lokalnej historii – między innymi poprzez nieregularną linię dachu, wysokiego w najwyższym punkcie hali peronowej na 32 metry. Jednym z wyróżników będą użyte do budowy materiały: cegła o charakterystycznej barwie oraz – przede wszystkim – drewno.

Wykonane z niego elementy będą opierały się na filarach z betonu, którego dostawcy będą musieli przedstawić certyfikat wytworzenia go w sposób ograniczający emisję gazów cieplarnianych do minimum. Na dachu zostaną rozmieszczone panele solarne, a w środku i na zewnątrz budynku – typowa dla regionu roślinność. Naturalne przewietrzanie oraz dopływ światła dziennego poprzez okna dachowe pozwolą zminimalizować zużycie energii.

Metro, rower i ruch pieszy

Ekologii podporządkowano również obsługę transportową dworca. Po zmianach komunikację z zabytkową częścią miasta – oprócz wspomnianej linii metra (przewidziano miejsce na rozbudowę jego sieci) – mają zapewnić przede wszystkim chodniki oraz drogi rowerowe. Nowa część węzła ma odgrywać rolę łącznika między zabytkowym centrum a rejonem Kanału Centralnego i ulicą Périole.

Rozbudowa dworca będzie częścią szerszego przedsięwzięcia. Projekt Grand Matabiau Quais d’Oc będzie obejmował także zabudowę kilku kwartałów przylegających do torów kolejowych. Również na tych obszarach, zaprojektowanych w zgodzie z ideą „miasta 15-minutowego”, nowe budynki mają być gęsto przetykane zielenią.

Inwestycję zaplanowano na lata 2026-2030. Będzie ona prowadzona wspólnie przez samorządy różnych szczebli (władze miejskie i metropolitalne Tuluzy, departament Górnej Garonny i region Okcytanii), władze państwowe, grupę SNCF oraz miejskiego operatora komunikacji zbiorowej Tisséo. Zaprojektowanie całości powierzono kopenhaskiemu biuru założonemu przez światowej sławy architekta Bjarke Ingelsa. Będzie to druga realizacja tego projektanta na południu Francji. Pierwszą było centrum kulturalne MÉCA , którego budowę w Bordeaux zakończono w roku 2019.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ambitne inwestycje i plany lotniska w Jasionce

Przestrzeń

Ambitne inwestycje i plany lotniska w Jasionce

inf. pras. 07 kwietnia 2024

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Komunikacja

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Przemysław Farsewicz 31 marca 2024

Łódź Fabryczna: Powrót tramwajów pod dworzec

Komunikacja

Łódź Fabryczna: Powrót tramwajów pod dworzec

Roman Czubiński 05 września 2017

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ambitne inwestycje i plany lotniska w Jasionce

Przestrzeń

Ambitne inwestycje i plany lotniska w Jasionce

inf. pras. 07 kwietnia 2024

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Komunikacja

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Przemysław Farsewicz 31 marca 2024

Łódź Fabryczna: Powrót tramwajów pod dworzec

Komunikacja

Łódź Fabryczna: Powrót tramwajów pod dworzec

Roman Czubiński 05 września 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5