Wszystko wskazuje na to, że tunel pod dworcem Wschodnim w ciągu planowanej od wielu lat ul. Tysiąclecia nie powstanie podczas modernizacji stacji. PKP PLK nie chce już dłużej rozmawiać z miastem na ten temat, obawiając się opóźnienia inwestycji, a ratusz szuka sposobów na sfinansowanie swojej części.
W listopadzie ubiegłego roku społecznicy
oskarżyli ratusz o brak współpracy ze spółką PKP PLK w sprawie wykorzystania modernizacji linii kolejowych do przeprowadzenia ważnych zmian w mieście. W odpowiedzi
miasto zapowiedziało rozmowy z kolejarzami, a w tym roku, po zmianach w ratuszu,
został powołany pełnomocnik prezydenta.
Jedną ze szczególnie istotnych kwestii jest budowa tunelu pod Warszawą Wschodnią w ciągu planowanej od wielu lat ul. Tysiąclecia.
Przebudowa stacji ma się rozpocząć w 2023 roku, a obecnie trwa projektowanie. - Mam nadzieję, że miasto włączy się w temat tej trasy. To niepowtarzalna okazja dla miasta. Słyszę od prezydentów, że jest to rozważane i analizowane, ale czas ucieka. Potrzebna jest decyzja. Gdy zakończymy dokumentację projektową i ogłosimy przetarg na Wschodnią, to będzie już za późno -
mówił nam kilka tygodni temu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Miejskie plany dotyczące tego obszaru
nie zostały jeszcze opracowane.
Warszawa pisze do premiera
W sprawie tunelu happening zorganizowali niedawno społecznicy. Tymczasem w tym tygodniu na antenie Radia Dla Ciebie rzecznik PKP PLK poinformował, że miasto zrezygnowało już z tej inwestycji. - 30 września miasto poinformowało PLK o tym, że nie będzie finansowało przygotowania projektu. Dlatego PLK podjęły decyzję o realizacji projektu, jedynie w zakresie kolejowym - potwierdza dla dla portalu transport-publiczny.pl Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
- Podczas przygotowań do przebudowy warszawskiej linii średnicowej na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia, pojawiła się możliwość zrealizowania równie ważnej dla miasta inwestycji czyli budowy pod stacją Warszawa Wschodnia tunelu w ciągu planowanej przez Miasto budowy Alei Tysiąclecia. Zdaniem PLK brak realizacji zamierzeń miasta przy realizacji inwestycji kolejowej wykluczy na wiele lat poprawę komunikacji drogowej w tym rejonie. Stąd inicjatywa realizacji inwestycji miejskiej przy okazji modernizacji linii średnicowej. PLK w latach 2019 i 2020 występowały do Miasta z propozycją współpracy przy realizacji inwestycji miejskiej w obrębie stacji Warszawa Wschodnia - informuje Jakubowski.
- PLK opracowują dokumentację projektową zgodnie z założonym harmonogramem będącym integralną częścią umowy z wykonawcą. Dalsze oczekiwanie na decyzję miasta spowodowałoby opóźnienie w realizacji projektu co ze względu na zaplanowane terminy ogłaszania postępowań przetargowych i zamknięcia torowe jest niemożliwe - uzasadnia przedstawiciel spółki dodając, że w połowie przyszłego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac - podsumowuje.
Miasto zapewnia, że nie zrezygnowało z budowy i chce rozmawiać dalej. - Z naszej strony z całą pewnością jest otwartość do dalszych rozmów, szczególnie, że wspólnych z kolejarzami projektów w Warszawie mamy kilka, a wszystkie one są bardzo ważne dla mieszkańców - informuje nas Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka ratusza, podkreślając, że nie ma mowy o tym, jakoby miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - Mało tego, Prezydent Warszawy zwrócił się do premiera Morawieckiego z prośbą o wsparcie w finansowaniu tej inwestycji lub włączenie jej do projektu PLK - dodaje.
Kto ma sfinansować budowę?
Strony zgodziły się, że miasto sfinansuje dokumentację w zakresie budowy tunelu, ale kością niezgody jest finansowanie samych prac w tym zakresie. PLK uważa, że powinno to zrobić miasto. Monika Beuth-Lutyk twierdzi, że jeszcze pod koniec 2019 r. mowa była tylko projekcie. - W 2020 roku kurs po stronie PLK zaczął się zaostrzać, niestety sprawa trafiła na pandemię i lockdowny i trudno było sprawnie prowadzić dalsze rozmowy - informuje.
- Z czasem PLK postawiło dodatkowo warunek sfinansowania także budowy tunelu i zarezerwowania na ten cel środków wysokości 40-100 mln zł., na co miasto nie ma pieniędzy. Dlatego szukamy możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Mamy informację z CUPT, że ta inwestycja powinna być również w zakresie tunelu dofinansowana ze środków UE, na mocy porozumienia miasta z PLK, które otrzymało dofinansowanie na modernizację Warszawy Wschodniej. Zwróciliśmy się zatem do PLK z prośbą, aby to uwzględnili, odpowiedzi na ten moment brak - wyjaśnia, dodając, że były już precedensy przy podobnych projektach, np. podczas modernizacji Rail Baltica w Wołominie powstały dwa tunele w całości za pieniądze przeznaczone na kolej.
Co na to kolejarze? - Kwestie związane z zapewnieniem finansowania dla budowy miejskiej infrastruktury drogowej nie leżą w kompetencjach PLK. Koordynacja prac na tym etapie umożliwiłaby znaczne ograniczenie kosztów inwestycji Miasta Warszawa związanej z budową nowej trasy. W związku z nieprzystąpieniem miasta do równoległej realizacji inwestycji, PLK opracowują dokumentację projektową dla swojego zakresu zgodnie z założonym harmonogramem. Dalsze oczekiwanie na decyzję miasta spowodowałoby opóźnienie w realizacji projektu co ze względu na zaplanowane terminy ogłaszania postępowań przetargowych i zamknięcia torowe jest niemożliwe - odpowiada Karol Jakubowski z PKP PLK.