Jeszcze w tym roku kolejarze rozpoczną drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. W zamian za dodatkowy przystanek w centrum miasta miasto Łódź zobowiązało się do realizacji szeregu inwestycji komplementarnych. Uzgodniona lista przedsięwzięć obejmuje kilkanaście pozycji, choć do podpisania szerszego porozumienia o współpracy samorządu i PKP PLK wciąż nie doszło.
W Łodzi trwają przygotowania do rozpoczęcia drążenia tuneli w ramach linii średnicowej, która ma połączyć Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Żabieńcem. Powstać ma łącznie 7,5 km – 3 km tunelu dwutorowego oraz cztery odcinki tuneli jednotorowych o długości 4,5 km. Trwają prace przy budowie szybów startowych dla tarcz TBM, ruszyła niedawno
produkcja tubingów do obudowy tuneli. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano na grudzień.
Początkowo na trasie tunelu planowano jeden przystanek – w rejonie Manufaktury. Po staraniach Łodzi rozszerzono projekt we wczesnej fazie o
dodatkowy przystanek – w centrum miasta, przy skrzyżowaniu Zachodniej i Zielonej. – W zamian za budowę podziemnego przystanku Łódź Śródmieście miasto Łódź zrealizuje kilkanaście niezależnych inwestycji na styku PLK – miasto, które zapewnią mieszkańcom lepszy dostęp do kolei oraz poprawią komfort i bezpieczeństwo podróży pociągiem – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Porozumienie, które reguluje współpracę między miastem a PKP PLK, wciąż znajduje się w fazie uzgodnień. – Zaakceptowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a wcześniej przez przedstawicieli miasta Łódź, projekt porozumienia przesłano do miasta Łódź 30 kwietnia 2020 r. Dopiero 10 września PLK otrzymała od miasta projekt porozumienia, jednak został zmieniony w tak dużym zakresie, że wymaga to ponownych uzgodnień wewnątrz spółki. Po uzgodnieniu projektu, porozumienie zostanie podpisane w najszybszym możliwym terminie – informuje Siemieniec.
Miasto Łódź w odpowiedzi informuje, że porozumienie nie dotyczy wyłącznie projektów komplementarnych. – Zakres możliwych prac jest tylko częścią szerokiego porozumienia pomiędzy stronami, regulującego m.in. różne kwestie związane z nachodzeniem na siebie różnych projektów miejskich z projektem tunelu czy też kwestię odszkodowań z tego tytułu. Akceptowalna dla miasta treść porozumienia została wysłana obecnie do PKP PLK SA i oczekujemy obecnie zajęcia stanowiska przez inwestora tunelu – informuje biuro prasowe prezydenta miasta Łodzi.
Jak wskazuje Łódź, wykaz inwestycji, które miasto wykona w zamian za przystanek Śródmieście, jest uzgodniony i nie ulega zmianom, pomimo toczących się uzgodnień całości porozumienia. Lista obejmuje kilkanaście pozycji:
- Budowa bezkolizyjnego połączenia pod torami kolejowymi w ciągu ul. Widzewskiej.
- Budowa kładki dla pieszych nad torami w ciągu ulicy Henrykowskiej.
- Przebudowa układu drogowego w rejonie wiaduktu kolejowego w ciągu ulicy Drewnowskiej.
- Przebudowa wiaduktów nad torami kolejowymi w ciągu ul. Przybyszewskiego.
- Przebudowa wiaduktów nad torami kolejowymi w ciągu ul. Dąbrowskiego.
- Budowa połączenia tramwajowego wzdłuż ul. Strykowskiej z przystankiem ŁKA Łódź-Marysin.
- Budowa bezkolizyjnego przejazdu w ciągu ul. Malowniczej.
- Budowa bezkolizyjnego przejazdu w ciągu ul. Transmisyjnej wraz z przystankiem kolejowym i parkingiem P&R.
- Budowa/przebudowa lub poprawa dostępności do przystanków kolejowych:
- Radogoszcz Wschód (poprawa dostępności).
- Odbudowa przystanku kolejowego Łódź Tomaszowska.
- Remont kładki dla pieszych na Retkini.
- Budowa przystanku Łódź Kotoniarska (w rejonie powstającej strefy magazynowo-przemysłowej).
- Poprawa dostępności dworca Łódź Chojny.
– W ramach procedowanego porozumienia wskazano poniższe inwestycje, jako te, które miasto chce zrealizować w najbliższych latach. Jak widać lista projektów jest szeroka, a ich wartość znacząco przekracza nakłady poniesione przez PKP PLK na budowę przystanku osobowego Łódź Śródmieście. Miasto, w miarę możliwości finansowych, będzie się starało zrealizować wszystkie lub część wymienionych inwestycji, jednakże będzie to uzależnione od pozyskania środków zewnętrznych – zastrzega biuro prasowe miasta. Łódź przypomina też, że ubiegała się o dofinansowanie z programu przejazdowego, w ramach których zarządca infrastruktury kolejowej dofinansowuje projekty budowy wiaduktów i tuneli, dla projektów bezkolizyjnych przejazdów w ciągu Malowniczej i Transmisyjnej, ale PKP PLK odmówiły wsparcia.