Kończą się prace nad opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego dla budowy tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. To otwiera drogę do rozmów o finansowaniu oraz do ogłoszenia przetargu w systemie „zaprojektuj i zbuduj” na budowę stałego połączenia między wyspami.
– Dokument w swym założeniu ma być podstawą do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji oraz tego, jaka i czy w ogóle będzie niezbędna partycypacja finansowa miasta – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta miasta Świnoujścia.
PFU wykonała włoska firma Technital. Opracowanie kosztowało ok. 2 mln złotych i zostało w 85 proc. sfinansowane ze środków Urzędu Marszałkowskiego. Sama budowa, według szacunków, może kosztować ok. 780 mln zł.
W ramach PFU powstał film z wizualizacją tunelu.
Miasto na 44 wyspach
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, spośród których zamieszkałe są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Najmniej liczna jest wyspa Karsibór. 80-proc. populacji Świnoujścia zamieszkuje wyspę Uznam. Tam znajduje się centrum administracyjno-usługowe, a także dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi.
Z kolei Wolin pełni funkcję dzielnicy przemysłowej, gdzie znajdują się największe zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne – terminal promowy, dworzec PKP i PKS. Do tej wyspy dochodzi droga międzynarodowa E-65. Wolin, jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Łączność pomiędzy wyspami Wolin i Uznam zapewniają jedynie dwie przeprawy promowe (Wolin i Karsibór są połączone mostem Piastowskim).
Miasto czeka na stałą przeprawę łączącą wyspy od dawna. – Na razie jesteśmy skazani na promy – mówi Robert Karelus. –Te obsługujące ogólnodostępną przeprawę karsiborską mają prawie 40 lat. Bywa, że w czasie silnych mrozów, cofki - nie kursują. Nie zmienia się też od 2008 roku rządowa subwencja na ich utrzymanie – dodaje.
Jak mówi rzecznik, Świnoujście jest bardzo modnym, najwyżej ocenianym w polskich rankingach, kurortem. – Aby tę pozycję utrzymać i dalej się rozwijać, także gospodarczo, niezbędne jest stałe połączenie. Jest to potrzebne bardziej niż w innych regionach Polski – stwierdza.
Miasto gotowe
Zapewnia, że miasto jest przygotowane do realizacji tunelu. Posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Jak zapewnia Robert Karelus, dokumentacja została wykonana zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze. Przeanalizowano wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych.
Decyzję poprzedzono także konsultacjami m.in. w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, CUPT, a także środowisk związanych z budową tunelu w Gdańsku czy jednostek związanych z obronnością państwa. – Ostatecznie wskazano jako optymalną, budowę tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia – mówi Robert Karelus.
Jak informuje, czynniki, które zadecydowały o takim wyborze, zostały zawarte w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno–środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart, Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA.
Słuszność wyboru tunelu potwierdziły dodatkowe analizy weryfikujące i uaktualniające, wykonane na zlecenie miasta w latach 2012-2013. Wnioski z nich zawarto w dokumencie „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu”. Ich autorem jest konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting.
Przeprawy zostaną
W 2014 roku budowa tunelu została wpisana na listę podstawową w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego. Budowa stałego połączenia miałaby być finansowana ze środków budżetu państwa. – Dziś atmosfera jeżeli chodzi o tę inwestycję jest bardzo dobra. Mamy nadzieję, że sprawa stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin stanie się jednym z priorytetów – mówi przedstawiciel Urzędu Miejskiego.
Po wybudowaniu tunelu utrzymana zostanie przeprawa Warszów, którą obsługiwać będą dwa promy. To zadanie będzie w gestii miasta. Na razie nie wiadomo czy będzie istniała konieczność wprowadzenia opłat dla użytkowników tunelu. Bieżące koszty jego utrzymania, jak mówi rzecznik Ratusza, mogą wynosić ok. 5-6 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.