Olsztyn rozstrzygnął przetarg na dostawy taboru tramwajowego. W ponowionym postępowaniu wybrano – nieznaną w Europie – turecką firmę Durmazlar. Firma z Bursy była jedyną, jaka zdecydowała się na złożenie oferty. Podbój Europy rozpocznie właśnie od stolicy Warmii i Mazur, a tramwaj oparty będzie na konstrukcji Panorama.
Dwanaście nowych tramwajów trafi do Olsztyna, dzięki rozstrzygniętemu właśnie postępowaniu na tabor. Wartość zamówienia w wersji podstawowej to 108 mln zł, co oznacza, że za jeden pojazd, produkowany przez firmę Durmazlar, miasto zapłaci 8,99 mln zł. Pierwsze dwa tramwaje powinny trafić do Olsztyna po 21 miesiącach, gdy tylko zostanie podpisana umowa z producentem.
Z Turcji do Europy– Wymagania były wysokie, ale tureckiemu producentowi udało się spełnić nasze oczekiwania – przyznał po wyborze oferty Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Jeszcze trochę cierpliwości i na ulice miasta wyjedzie ładna, przestrzenna, z odrobiną orientalnej tajemniczości Panorama – dodał. Dla Durmazlar to przede wszystkim utorowanie sobie drogi na rynek Unii Europejskiej. Pozwoli to na udział w innych przetargach, gdyż często warunkiem udziału jest doświadczenie w zakresie dostawy tramwajów homologowanych w Unii Europejskiej.
Durmazlar to duże przedsiębiorstwo z siedzibą w Bursie, zajmujące się produkcją elementów stalowych. Kilka lat temu firma postanowiła rozszerzyć ofertę o produkcję tramwajów. Podczas targów InnoTrans w Berlinie w 2012 r. zaprezentowała pierwszy model tramwaju o nazwie SilkWorm, czyli Jedwabnik, z bardzo charakterystycznym czołem. Z kolei w 2015 roku można było zobaczyć także w Berlinie Panoramę, na bazie której powstanie tramwaj dla Olsztyna. Model ten pojawił się w dwóch tureckich miastach średniej wielkości – Izmit i Samsun. Można się zatem spodziewać, że olsztyński pojazd nie będzie wizualnie odbiegał od znanej już konstrukcji – z tą tylko różnicą, że będzie pomalowany w stalowo-limonkowe barwy.
Będzie szeroki i dłuższyZ dokumentów udostępnionych przez Olsztyn można dowiedzieć się już sporo szczegółów, jakie rozwiązania znajdą się w tramwaju. Tureckie tramwaje będą nieco dłuższe od obecnych Tramino Solarisa, bo ten parametr wyniesie 32,5 metra. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Z technicznych aspektów wiadomo już, że pojazd będzie pięcioczłonowy. W skrajnych czołach zamontowane zostaną skrętne wózki mające zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się torowiska, zaś w środkowym – sztywny. Pozostałe człony będą podwieszane. Według deklaracji producenta, pojazd ma mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h.
mat. DurmazlarMniejszy ścisk na miejscach siedzącychPojazdy pomieszczą 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1, co powinno rozwiązać nieco znany problem z Tramino, gdzie pasażerowie narzekali na lekki ścisk. Durmazlar zamontuje także dwie szerokości siedzeń. Jedne będą miały 42 cm, zaś drugie będą nieco szersze i wyniosą 60 cm. Dodatkowo, na miejscach przeznaczonych dla osób na wózkach, znajdą się również dwa siedzenia rozkładane (w sumie 4).
Problematyczny może okazać się układ drzwi. Olsztyn dopuścił zastosowanie drzwi dwuskrzydłowych oraz jednoskrzydłowych. Pojedyncze drzwi znajdą się tuż za kabiną motorniczego, zaś dwie pary dwuskrzydłowych drzwi producent umieścił w członach podwieszanych. Człon środkowy pozostanie bez drzwi. Niestety, wariant 1/4/1 może mieć istotny wpływ na sprawną wymianę pasażerów – zwłaszcza w godzinach szczytu.
mat. DurmazlarPojazdy charakteryzować się będą naciskiem na oś na poziomie 93,87 kN. Korzystny jest także poziom emisji hałasu – Durmazlar zadeklarował, że tramwaj emitować będzie hałas na poziomie 73,6 dB, co oznacza, że są nieco cichsze od Tramino, które emituje dźwięki na poziomie 74 dB. W udostępnionej ofercie tureckiego producenta pojawia się także parametr średnicy koła, który wyniesie 60 cm. Oznacza to, że będą one mniejsze od dotychczasowych w Tramino, gdzie średnica wynosi 68,2 cm. Według deklaracji pojazd zużywać będzie 4,8 kWh energii na jeden przejechany kilometr.
mat. Durmazlar
Czekamy na opcjęW przypadku znalezienia przez Olsztyn dodatkowych środków, miasto będzie miało możliwość skorzystania z zamówienia dodatkowego. W ramach opcji zawarto 12 składów – co oznacza, że zamówienie będzie można podwoić. Durmazlar wycenił dodatkowe pojazdy na mniejszą kwotę, bo 98,3 mln zł.