Turecki Otokar dotąd nie miał zbyt wielu klientów w Polsce. Jednak wraz z coraz większą aktywnością w Europie, producent chce być silniej obecny także w naszym kraju. Dlatego pokazał w Kielcach kilka ciekawych modeli autobusów przeznaczonych do ruchu w miastach.
Najciekawszym modelem prezentowanym na targach Transexpo w Kielcach był niskopodłogowy, przegubowy Kent C o długości 18,75 m. Jest to najdłuższy pojazd w ofercie tureckiego producenta. Zabudowano w nim 370-konną jednostkę napędową DAF MX-11 zblokowaną z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife. W przestrzeni pomiędzy pierwszymi a drugimi i naprzeciwko trzecich drzwi znalazło się naprawdę sporo miejsca dla pasażerów stojących, przez co pojazd jest bardzo przestronny. Trzeba jednak pamiętać, że układ siedzeń w dużej mierze zależy od zamawiających. Materiały wykończeniowe wykorzystane do budowy Kenta C są naprawdę przyzwoite, trudno przyczepić się też do jakości ich montażu. Design przestrzeni pasażerskiej Otokara przypomina nieco tańsze produkty Mercedesa z serii Conecto. Zresztą, zarówno Conecto jak i Kent, produkowane są w Turcji. Autobus oferowany jest w wariancie dieslowskim. Przegubowiec nie znalazł do tej pory nabywcy w Polsce.
Midibusy w ofercie Otokara
Drugim z pojazdów Otokara był trzydrzwiowy Kent C 10.8. To jeden z kilku pojazdów tej wielkości pokazanych na targach (obok
Iveco Crossway’a 10.8 LE i zupełnie nowego
Solarisa Urbino 10,5). Rynek na tego typu pojazdy pojawia się głównie we Francji i Włoszech i to właśnie do klienta z tego pierwszego kraju przeznaczony był prezentowany w Kielcach, niezwykle ładnie wykończony pojazd. Jego sercem był bardzo mocny jak na tą wielkość autobusu 280-konny silnik amerykańskiej firmy Cummins, zblokowany ze skrzynią biegów Voitha. Różnorodność stosowanych napędów przegubowego Kenta C i jego brata w wersji midi pozwala zwrócić uwagę na pakiet silników rożnych producentów, z których korzysta producent. Oczywiście, oferta dobierana jest pod każdy przetarg indywidualnie. Uzupełnieniem oferty Otokara na Transexpo w zakresie pojazdów dla komunikacji miejskiej był trzeci pojazd – 10,8-metrowy, niskowejściowy model Vectio LE.
Przemyśl i Tarnów już ma Otokary
Otokar otrzymuje coraz więcej zamówień z Europy Zachodniej. Firma dostarczyła swoje pojazdy do miast we Włoszech, Francji, otrzymała także pierwsze zamówienie z Niemiec. Po aktywnej obecności w Kielcach tureckiej marki można spodziewać się także większej jej aktywności w przetargach na rynku polskim.
– Nasze autobusy miejskie udało się dotąd sprzedać w dwóch miastach: Tarnowie i Przemyślu. W tym pierwszym mieście jeździ 19 naszych 12-metrowych niskopodłogowych autobusów Kent, w Przemyślu eksploatowane są midibusy Vectio 250 L. Najstarsze z tych pojazdów jeżdżą już 6 lat i nie ma z nimi problemów, są wręcz bardzo chwalone, także przez pasażerów, m.in. za bardzo wydajną klimatyzację. Cały czas interesujemy się polskim rynkiem i będziemy na nim bardzo aktywni – mówił podczas konferencji prasowej Tomasz Talarek, prezes Bus Trans Technik, reprezentującej Otokara w Polsce.