Po prawie dwóch tygodniach podróży, tramwaj Panorama wyprodukowany w tureckiej Bursie właśnie dotarł do Olsztyna. To pierwszy wóz z zamówienia na 12 pojazdów. W stolicy regionu będzie przechodził homologację.
Pierwszy tramwaj z Bursy wyruszył w drogę 30 stycznia. Transport odbywał w większości drogą kołową, ale wykorzystano także prom – wszystko po to, by szlakiem przez Włochy dotrzeć do Polski. – Wygląda okazale i podobno równie okazale prezentuje się od strony technicznej – zachwalał na Facebooku Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Transport dotarł w nocy ze środy na czwartek godzinę po północy. Laweta z pojazdem zaparkowała na ul. Towarowej. Po formalnościach administracyjnych (np. oclenie) będzie można rozpocząć rozładunek tramwaju, czyli jego wkolejanie.
To pierwszy z 12 zamówionych przez Olsztyn tramwajów Panorama. Każdy z nich kosztuje miasto 8,99 mln zł, czyli łącznie 108 mln zł. – Pierwszy egzemplarz będzie homologowany na miejscu. Przyjechał już wyposażony we wszystkie urządzenia, w tym także w ITS produkcji firmy Sprint z Olsztyna – wyjaśnia Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. Na razie wszystko odbywa się zgodnie z harmonogramem. Tak jak przewidywał kontrakt, pierwszy wóz miał do miasta dotrzeć w ciągu 21 miesięcy od podpisania umowy, czyli wiosną 2020 r.
Olsztyński tramwaj będzie się charakteryzował znanym już limonkowo-stalowym malowaniem. Panorama będzie nieco dłuższa od Tramino – będzie miała 32,5 metra długości. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Pojazd będzie pięcioczłonowy. W skrajnych czołach zamontowane zostaną skrętne wózki mające zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się torowiska, zaś w środkowym – sztywny. Pozostałe człony będą podwieszane. Prędkość pojazdy to 70 km/h. Panorama pomieści 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ siedzeń 2+1, a w węższych 1+1.
Nowe tramwaje są kupowane z myślą o rozbudowie sieci tramwajowej. Na przełomie lutego i marca urzędnicy zapowiadają przetarg. Zanim jednak pojazdy obsłużą linię nr 4 i 5, będą oddechem dla MPK Olsztyn. Uzupełnią obecne linie i pozwolą na przeprowadzenie przeglądów i napraw powypadkowych dotychczasowych Solarisów Tramino.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.