Rower, który w ostatnich latach zaczął kojarzyć się głównie z przemieszczaniem się po mieście, ma duże znaczenie także w ruchu turystycznym. Spójna polityka na poziomie regionu może wpłynąć na popularyzację tej formy spędzania czasu. Jest ona coraz bardziej dostępna m.in. dzięki rowerom elektrycznym.
– Głównym celem dolnośląskiej polityki rowerowej jest wzrost udziału rowerów w ruchu ogólnym – mówił podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego, w debacie prowadzonej przez Macieja Mysonę z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Region ten jest pierwszym w Polsce, który przyjął dokument określający zamierzenia samorządu w zakresie transportu rowerowego tej rangi. Ma to być odpowiedzią na wzrost zainteresowania mieszkańców mobilnością rowerową, a jednym z obszarów rozwoju ma być wykorzystanie jednośladów w celach turystycznych. Powstała więc m.in. koncepcja utworzenia długodystansowych tras rowerowych.
Jak przekonywał Wojciech Biliński z Wydziału Sportu i Infrastruktury Sportowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, regionowi dużo łatwiej jest podejmować działania w oparciu o konkretne założenia. Jasna polityka sprzyja też pozyskiwaniu partnerów, przede wszystkim gmin i powiatów. Konkretne rozwiązania są natomiast dostosowywane do aktualnych trendów i potrzeb, które zmieniają się wraz z upływem czasu. – Kiedyś mówiliśmy tylko o trasach krótkich, teraz także o dłuższych – podawał przykład przedstawiciel marszałka.
Według prognoz cytowanych przez Marcina Różyckiego, wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, w 2027 r. światowy rynek turystyki rowerowej ma być wart 80 mld dolarów. – Nie można przejść obok tego obojętnie – przekonywał. Dodał, że w aż dwóch na trzy gospodarstwach domowych w Polsce jest przynajmniej jeden rower, a w przypadku czteroosobowych rodzin wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i sięga 77 proc.
Czy rozwojowi turystyki rowerowej będzie sprzyjać popularyzacja rowerów elektrycznych? – To, co się zmieniło, to niższa bariera wejścia np. dla najmłodszych czy słabszych – komentował Rafał Jurkowlaniec, prezes Dolnośląskiego Związku Kolarskiego. Podkreślał, że cena zakupu roweru elektrycznego jest coraz niższa, a postęp technologiczny sprawia, że takie pojazdy są coraz bardziej przyjazne. Przywoływał on statystyki, zgodnie z którymi aktualnie sprzedaje się więcej rowerów elektrycznych niż tradycyjnych.
Popularyzacja rowerów może przy tym stanowić impuls do rozwoju innych segmentów gospodarki, np. gastronomii, hotelarstwa czy sieci serwisów rowerowych. Według przedstawiciela Polskiej Organizacji Turystycznej przejazdy rowerem są jedną z dwóch najpopularniejszych w Polsce form turystyki aktywnej, ustępując miejsca tylko spacerom. Potencjał do dalszego wzrostu jest zatem duży, bo uatrakcyjnienie infrastruktury towarzyszącej może wpłynąć na intensyfikację wyjazdów wśród tych, którzy już teraz wykorzystują rower w celach krajoznawczych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.