Tramwaje przestały docierać do podłódzkiego Tuszyna w 1978 r. Przeszło czterdzieści lat później miasto planuje ponowne uruchomienie komunikacji publicznej łączącej miasto ze stolicą regionu. Samorząd chce pozyskać dwa autobusy pełnowymiarowe i trzy busy, którymi obsłuży także połączenia wewnątrz gminy Tuszyn.
Wiemy już nieco więcej o inwestycji transportowej, którą planuje zrealizować samorząd Tuszyna. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w ramach działania „Niskoemisyjny transport miejski”. Tak jak w przypadku większości projektów dotowanych z tego źródła, podstawowym elementem przedsięwzięcia ma być zakup taboru autobusowego.
W planach parkingi przy węzłach przesiadkowych i infrastruktura rowerowa – W ramach przedmiotowego wniosku planuje się zakup dwóch nowych autobusów oraz trzech nowych busów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych – mówi burmistrz Tuszyna Witold Małecki. Wskazuje on także na inne elementy inwestycji: budowę węzłów przesiadkowych z parkingami typu Park and Ride i Bike and Ride. Jeśli miastu przyznana zostanie dotacja, powstanie też jedna ścieżka rowerowa.
Całkowity koszt wszystkich tych działań ma wynieść 14 mln 600 tys. zł. Niemal 10 mln zł miałoby pochodzić ze środków unijnych (gmina wnioskuje o dofinansowanie 84,3 proc. kosztów kwalifikowanych). – Wysokość środków, jakie będzie musiała wyłożyć gmina, to 4 mln 601 tys. 031 zł i 87 gr – stwierdza nasz rozmówca.
Uruchomienie linii do Łodzi, która zastąpiłaby PKS, będzie mocno opóźnioneGmina potwierdziła także
nasze przypuszczenia, że nie uda się dotrzymać kwietniowego terminu uruchomienia linii do Łodzi, która miałaby być najpewniej obsługiwana nowym taborem. – Planowana data jej uruchomienia to rok 2020 – zapowiada Witold Małecki. Oznacza to, że przynajmniej przez rok sytuacja mieszkańców będzie bardzo trudna, bo
1 stycznia do Tuszyna przestały docierać autobusy łódzkiego PKS.
– Alternatywą dla dotychczasowej linii komunikacyjnej będą kursy realizowane od 2 stycznia przez firmę Polan Anna Mosion – stwierdza burmistrz. – Firma ta uzyskała zezwolenie na realizację kursów na trasie Tuszyn – Łódź – dodaje. Przewoźnik uruchamia jednak mniej połączeń niż wcześniej PKS, a ani jeden kurs nie jest realizowany w niedziele.
Przewozy miałaby świadczyć istniejąca spółka komunalnaTrudno w tej chwili przewidzieć, jak sytuacja ta zmieni się po uruchomieniu
przewozów komunalnych – jeśli rzecz jasna do otwarcia linii ostatecznie dojdzie. Gmina zamierza bowiem kupić jedynie dwa autobusy pełnowymiarowe, co nie pozwoli na obsługę połączenia z dużą częstotliwością. Wiemy już natomiast, że samorząd nie planuje wydzierżawić autobusów podmiotowi zewnętrznemu, a rozszerzyć zakres usług świadczonych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej z siedzibą w Tuszynku Majorackim.