Środki z unijnego Funduszu Odbudowy mogą posłużyć do modernizacji sieci trakcyjnej trolejbusów w Tychach. Nie jest jednak planowana budowa kolejnych odcinków – informuje tyski Urząd Miasta. Takie samo jest podejście władz miasta do kwestii taboru trolejbusowego.
Pieniądze z FO, które trafią do Tychów, mają zostać przeznaczone na odnowienie sieci trakcyjnej Tyskich Linii Trolejbusowych. – Koszty poszczególnych inwestycji znane będą po opracowaniu projektów technicznych – zapowiada rzecznik prasowy Urzędu Miasta Tychy Ewa Grudniok. Przedsięwzięcia infrastrukturalne będą polegały wyłącznie na modernizacji istniejących fragmentów. Będzie to zapewne kontynuacja procesu rozpoczętego już w programie „Gepard 2”, dzięki któremu osprzęt podstacji ma zostać wymieniony na nowoczesny i sterowany zdalnie.
– Nie planujemy budowy nowych odcinków sieci trakcyjnej – zapewnia natomiast nasza rozmówczyni. Ostatnie wydłużenie sieci trolejbusowej miało miejsce we wrześniu 2019 r. Oddano wtedy do użytku
trasę na Paprocanach wzdłuż ul. Sikorskiego.
Samorząd nie zamierza też wykorzystywać środków z Funduszu do zakupu nowych trolejbusów. Zdaniem władz miasta potrzeby w tym zakresie zaspokoiły już ostatnio dokonane inwestycje. – W marcu br. w ramach programu Gepard 2 zamówiono
6 sztuk nowoczesnych pojazdów – przypomina Grudniok. Pojazdy z podwójną homologacją (jako trolejbusy oraz autobusy elektryczne) dzięki pakietom bateryjnym High Power mogą obsługiwać końcówki tras pozbawione sieci trakcyjnej. Baterie mogą być ładowane z sieci trakcyjnej podczas jazdy, nie jest więc wymagany dodatkowy postój na pętli. Zakup „supertrolejbusów”
Solaris Trollino 12 IV generacji kosztował 18,2 mln zł. Ich dostawa ma zakończyć się za rok.
Choć nie ma planów zakupu kolejnych trolejbusów, władze Tychów nie wykluczają odnowy taboru poprzez modernizację posiadanych już pojazdów. – Prowadzone są analizy techniczne w celu oceny możliwości modernizacji systemu napędowego 15 sztuk trolejbusów starszego typu – informuje rzecznik Urzędu Miasta. Chodzi zapewne o Solarisy Trollino 12MB z lat 2012-2013, wyposażone w silniki asynchroniczne Medcom. Oprócz nich TLT dysponują jeszcze sześcioma starszymi Solarisami różnych podtypów, dostarczanymi pojedynczo w latach 2002-2008,
trzema pojazdami tej samej marki z 2018 r. i
dwoma wypożyczonymi z Lublina. Całości dopełniają dwa dostarczone w ubiegłym roku
elektrobusy Solarisa.