Zakup ekologicznych autobusów, budowa parkingów rowerowych, ale przede wszystkim – znaczący wzrost roli kolei: m.in. utworzenie połączenia kolejowego z Oświęcimiem. Takie są plany władz Tychów w zakresie inwestycji przewidywanych do realizacji przy współudziale środków unijnych.
Jak zauważa w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Ewa Grudniok, rzeczniczka UM Tychy, miasto od lat czyni starania, by zwiększyć udział transportu publicznego w przemieszczaniu osób i w tym celu sukcesywnie realizuje komplementarne inwestycje. W latach 2012 r. ukończono projekt „Szybka Kolej Regionalna Tychy – Dąbrowa Górnicza, etap I Tychy Miasto – Katowice”: na terenie miasta otwarto trzy nowe przystanki kolejowe, czwarty zmodernizowano. Na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy (4,5 km) średnia odległość pomiędzy stacjami/przystankami wynosi 910 m, przy czym na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy Zachodnie (2,2 km) maleje ona do zaledwie 550 m. Tyski projekt nazwaliśmy na naszym portalu „wzorem dla innych kolei aglomeracyjnych”.
– W związku z uruchomieniem Szybkiej Kolei Regionalnej zreorganizowano również system komunikacji autobusowo-trolejbusowej, polegający na zsynchronizowaniu rozkładów jazdy, jak również zmianie lokalizacji niektórych przystanków. Ponadto, uzupełnieniem zintegrowanego transportu było wprowadzenie wspólnego systemu biletowo-taryfowego, czyli „Taryfy Pomarańczowej”, która uprawnia do przejazdu, w ramach jednego biletu, komunikacją kolejową w relacji Tychy Lodowisko – Katowice Szopienice oraz publicznym transportem zbiorowym na terenie miasta Tychy. Infrastrukturą uzupełniającą jest realizowana obecnie budowa dwóch parkingów wielopoziomowych przy stacji Tychy Główne i stacji Tychy Lodowisko, dzięki której w ramach jednej opłaty za bilet kolejowy, będzie istniała możliwość pozostawienia samochodu osobowego przy stacjach kolejowych i kontynuowanie podróży koleją – zauważa Ewa Grudniok.
Bike&Ride, dynamiczna informacja pasażerska, nowy tabor…W celu dalszego zintegrowania transportu publicznego i zwiększenia jego udziału w obsłudze komunikacyjnej Tychów, a tym samym zmniejszenia natężenia indywidualnego ruchu samochodowego oraz ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery, w okresie programowania 2014-2020 planowana jest przez władze tego miasta realizacja następujących inwestycji:
• Uruchomienie Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem, wraz z podsystemem dynamicznej informacji pasażerskiej, który poprzez wykorzystanie nowoczesnych systemów informatycznych, pozwalających nadać wyższy priorytet komunikacji publicznej, korzystnie wpłynie na jakość i punktualność świadczonych usług przewozowych;
• Budowa systemu parkingów Bike&Ride, których korzystna lokalizacja, w sąsiedztwie peronów Szybkiej Kolei Regionalnej, przystanków komunikacji autobusowo-trolejbusowej i najczęściej odwiedzanych miejsc użyteczności publicznej, przyczyni się do zwiększenia udziału ruchu rowerowego i poprawy dostępności komunikacji publicznej;
• Zakup przez PKM Tychy nowoczesnego taboru autobusowego, wyposażonego w ekologiczne jednostki napędowe, spełniające najwyższe normy w zakresie emisji spalin oraz sukcesywne unowocześnianie systemu komunikacji trolejbusowej.
Kolej jest niezbędna, bo wyczerpuje się przepustowość dróg
Równolegle, władze Tychów mają nadzieję na uruchomienie, dzięki inwestycjom przeprowadzonym w ramach perspektywy 2014-20, pociągów pasażerskich w układzie Orzesze – Tychy – Bieruń – Oświęcim. Jak mówi Ewa Grudniok, ma to być kontynuacja inwestycji w nowoczesną infrastrukturę kolejową, powstałą w wyniku realizacji Szybkiej Kolei Regionalnej. – Planowane do uruchomienia połączenie w kierunku Bierunia i Oświęcimia stanowić będzie główną alternatywę dla indywidualnej komunikacji samochodowej prowadzonej zatłoczoną drogą krajową 44, co bezpośrednio wpłynie na wzrost wykorzystania publicznej komunikacji i ograniczenie emisji spalin z indywidualnych środków transportu. Jednocześnie należy jednak zaznaczyć, że wszystkie powyższe projekty są jedynie propozycjami do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej.
Uruchomienie komunikacji kolejowej w relacji Orzesze – Tychy – Bieruń – Oświęcim stanowi jedynie propozycję do Kontraktu Terytorialnego, która musi zostać zaakceptowana ostatecznie przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Natomiast pozostałe z wymienionych propozycji projektów, planowane są do realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Inwestycje te również muszą zostać zaakceptowane przez odpowiednie instytucje. W związku z tym, przedstawione projekty pozostają na etapie koncepcji, a decyzja o ich realizacji zapadnie na późniejszym etapie programowania funduszy Unii Europejskiej – zwraca uwagę rzeczniczka tyskiego magistratu.
Nie zmienia to jednak faktu, że władzom Tychów zależy na intensywnym rozwoju w najbliższych latach komunikacji kolejowej. Jak zauważa Ewa Grudniok, dynamiczne rozwijający się transport samochodowy oraz niewystarczająco atrakcyjny transport publiczny powoduje wyczerpywanie się przepustowości na drogach. W związku z tym, istotna jest potrzeba wzrostu znaczenia transportu kolejowego do obsługi przejazdów wewnątrz aglomeracji.
– Konieczna jest zatem dalsza realizacja zadań polegających na integracji transportu publicznego. Im większa integracja, tym więcej chętnych do korzystania z transportu zbiorowego, co daje szansę na zwiększenie przepustowości, zmniejszenie korków w mieście i na autostradach. Zatem integracja środków transportu w miastach powinna być priorytetem na lata 2014-2020. Reasumując, Miasto Tychy w dalszym ciągu będzie kontynuowało politykę transportową, której celem jest zintegrowanie różnych środków transportu, ze szczególnym uwzględnieniem transportu szynowego – konkluduje Ewa Grudniok.
Postulaty miasta zbieżne z postulatami ZDG TORNależy podkreślić, że postulat znaczącego wzmocnienia roli transportu kolejowego w obsłudze nie tylko Tychów, ale w ogóle południowej części konurbacji górnośląskiej, został jednoznacznie sformułowany
w tyskim planie transportowym, który w ubiegłym roku został przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.