PKM Tychy kupuje swoje pierwsze autobusy elektryczne. Oznacza to już kolejny rodzaj napędu pojazdów użytkowanych przez tyskiego przewoźnika. PKM chce zakupić 10 autobusów o długości 12 metrów zdolnych pokonywać na jednym ładowaniu minimum 260 kilometrów.
PKM Tychy chce zakupić swoje pierwsze autobusy elektryczne dzięki środkom z programu Zielony Transport Publiczny. Niedawno przewoźnik rozpisał przetarg na ich dostawę. Postępowanie dotyczy zakupu 10 fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych. Długość pojazdów ma mieścić się w przedziale 11,8-12,2 a autobusy mają też mieścić co najmniej 80 pasażerów - pojemność na poziomie co najmniej 85 osób to jedno z kryteriów oceny oferty. 25% miejsc mają stanowić miejsca siedzące. W pierwszym rzędzie siedzeń, zarówno po lewej jak i po prawej stronie PKM wymaga montażu pojedynczych siedzeń.
Spółka preferuje centralny silnik elektryczny - jest to jedno z kryteriów oceny ofert, natomiast dopuszczone są również silniki umieszczone w piastach kół. Minimalna moc jednostki napędowej to 160 kW. Autobusy mają mieć system rekuperacji energii oraz system ograniczenia prędkości do 70 km/h. Nominalna pojemność magazynu energii nie mniejsza niż 200 kWh, choć PKM preferuje jak największą pojemność baterii.
Magazyn energii ma umożliwić przejechanie na jednym ładowaniu co najmniej 260 kilometrów. Ładowanie baterii ma być możliwe poprzez złącze plug-in z mocą od 30 do 120 kW oraz poprzez pantograf odwrócony z mocą minimum 200 kW.
Autobusy będą monitorowane, klimatyzowane oraz ogrzewane. Pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej. Autobusy będą też w pełni niskopodłogowe z bezstopniową podłogą. Wysokość podłogi w drzwiach w przedziale 33-36 centymetrów. Układ drzwi wejściowych to 2-2-2.
Realizację zamówienia podzielono na trzy etapy. Trzy pierwsze elektrobusy mają trafić do PKM do 31 stycznia 2026 roku, trzy kolejne do 31 marca 2026 roku, natomiast pozostałe 4 pojazdy do 31 maja 2026 roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że wykonali co najmniej 1 dostawę fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu maxi o wartości co najmniej 10.000.000,00 zł brutto w okresie ostatnich 3 lat.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena brutto - 70%, zastosowanie przedniego zawieszenia zależnego (belka sztywna) ze stabilizatorem - 2%, zastosowanie silnika centralnego - 13%, szyba czołowa dzielona w pionie i poziomie zgodnie z wytycznymi OPZ zawartymi w pkt. 26.4. - 2%, chłodzenie silnika centralnego powietrzem - 2%, dodatkowa funkcjonalność aplikacji on-line dedykowanej dla pojazdów elektrycznych zgodnie z wytycznymi OPZ - 1%, dodatkowe funkcjonalności systemu gwarancyjnego - 2%, zastosowanie magazynu energii o pojemności wyższej lub równej 235 kWh - 4% oraz liczba pasażerów w pojeździe większa lub równa 85 - 4%.
Warto zaznaczyć, że PKM Tychy już obecnie użytkują autobusy gazowe oraz spalinowe, a wkrótce
również wodorowe. Zakup elektrobusów sprawia, że przewoźnik będzie użytkował kolejny rodzaj napędu. Dodajmy, że na ulicach Tych możemy już spotkać… trolejbusy.