Samorząd Tychów przygotowuje się do zakupu kolejnej partii trolejbusów bateryjnych, które będą mogły obsługiwać linie pokryte siecią trakcyjną jedynie na części trasy. Inwestycja będzie możliwa, jeśli miastu uda się pozyskać na ten cel środki zewnętrzne. Pod tym samym warunkiem zrealizowana zostanie również modernizacja systemu zasilania.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o planach Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach dotyczących
utrzymania obecnej roli trolejbusu w systemie transportowym na terenie Tychów. W podobnym tonie o przyszłości tego sektora komunikacji wypowiada się miasto. Lokalny samorząd podkreśla przy tym, że wciąż inwestuje w infrastrukturę niezbędą do prowadzenia ruchu (pomimo powołania cetralnego organizatora pozostało to w kompetencjach gminy).
Miasto liczy na środki zewnętrzne na infrastrukturę i tabor – Trwa modernizacja zajezdni autobusowo-trolejbusowej. Jej elementem jest budowa nowej sieci trakcyjnej na terenie bazy – mówi Ewa Grudniok, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Tychy. Kolejnym krokiem do poprawy jakości transportu trolejbusowego ma być zaś planowana modernizacja systemu zasilania, która obejmie przede wszystkim unowocześnienie podstacji zasilających. – Realizacja tej inwestycji będzie możliwa po uzyskaniu dofinansowania ze środków zewnętrznych – zastrzega przy tym nasza rozmówczyni.
Na razie tyski magistrat nie ma zagwarantowanego finansowania również w zakresie inwestycji taborowych. Tym niemniej znamy już podstawowe założenia dotyczące uzupełniania floty Tyskich Linii Trolejbusowych. – Planuje się zakupić nowoczesne elektrobusy (trolejbusy) ładowane dynamicznie z sieci trakcyjnej – zapowiada nasza rozmówczyni. Na razie nie wskazuje jednak konkretnej liczby pojazdów, jakie chciałby wdrożyć do eksploatacji lokalny samorząd.
Nieprzerwany proces inwestycyjnyPomimo uruchomienia w 2019 r. nowej linii G i wydłużenia trasy linii E UM Tychy ocenia, że rola trolejbusu w obsłudze całej komunikacji miejskiej utrzymuje się w ostatnich latach na podobnym poziomie. Ewa Grudniok podkreśla przy tym, że inwestycje w trolejbus nie ograniczały się w ostatnich latach do rozwoju sieci i zakupów taborowych. – Zmodernizowano ponadto kilka istniejących odcinków – mówi.
Kierunek polityki miejskiej w tym zakresie nie ulegnie według aktualnych planów zmianie. Przypomnijmy przy tym, że swoją sieć trolejbusową w najbliższych latach
zamierza rozwijać także Lublin. Tam planowana jest budowa nowych odcinków sieci trakcyjnej.