Sześć nowoczesnych 12-metrowych elektrobusów ładowanych dynamicznie z trolejbusowej sieci trakcyjnej trafi wkrótce do Tychów. "Supertrolejbusy" dla TLT zostaną zakupione w ramach programu Gepard II.
Pojazdy będą miały podwójną homologację – autobusu elektrycznego i trolejbusu. Dzięki zastosowaniu ładowania dynamicznego z sieci trakcyjnej, wyeliminowana zostanie potrzeba postoju elektrobusu na końcowym przystanku w celu ładowania baterii, ponieważ będzie to robił podczas jazdy, będąc podpiętym do sieci trakcyjnej jak klasyczny trolejbus.
Zakupowi elektrobusów ładowanych dynamicznie będzie towarzyszyła modernizacja systemu zasilania tyskiej sieci trakcyjnej. Dzięki temu podstacje zasilające zyskają nowoczesny osprzęt, a nadzór nad nim i sterowanie będzie odbywało się zdalnie z siedziby Tyskich Linii Trolejbusowych. Jednym z elementów projektu jest również instalacja dodatkowego zasilacza buforowego, który będzie zasilał sieć trakcyjną w momencie większego poboru energii elektrycznej przez trolejbusy i elektrobusy. Całości dopełni wymiana wszystkich izolatorów sekcyjnych zainstalowanych na sieci trakcyjnej na diodowe, co dodatkowo wpłynie na komfort jazdy trolejbusami.
Niedawno TLT
zaakceptowały ofertę Solarisa na dostawę pojazdów. Jej wartość to 18,2 mln zł. Na realizację zamówienia przeznaczono 14 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Wartość projektu to 23 mln zł. Inwestycja finansowana jest ze środków unijnych oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.