MZK Toruń otrzymał tylko jedną ofertę na dostawę nowych tramwajów. Przewoźnik kupuje cztery tramwaje, a zamówienie może zostać rozszerzone o kolejnych, maksymalnie 8 tramwajów. To drugi przetarg na nowy tabor tramwajowy dla Torunia w stosunkowo krótkim czasie.
MZK Toruń prowadzi
przetarg na dostawę czterech lub maksymalnie dwunastu nowych, jednokierunkowych tramwajów o długości od 28 do 33 m. W postępowaniu właśnie minął termin składania ofert.
Jedyną ofertę złożyła Pesa, która wyceniła dostawę 12 tramwajów wraz z pakietem eksploatacyjno-naprawczym na 165,416 mln złotych brutto. Z czego cena za dostawę 12 pojazdów to 154,98 mln złotych brutto, a resztę stanowi cena pakietu eksploatacyjno-naprawczego. Cena jednego tramwaju wynosi więc 12,915 mln złotych brutto. Dostawa 4 tramwajów z zamówienia podstawowego będzie kosztować 51,66 mln złotych brutto.
Budżet MZK na zamówienie podstawowe to 48,831 mln złotych brutto. Nie znamy kwoty przeznaczonej na sfinansowanie całości zamówienia (podstawa wraz z opcją).
Przypomnijmy, że jest to drugi przetarg na nowe tramwaje, który w ostatnim czasie ogłosił toruński przewoźnik. W pierwszych z nich, mającym charakter ramowy, wpłynęły dwie oferty - Pesy oraz tureckiej firmy Bozankaya. Ostatecznie MZK
wybrał ofertę Pesy, choć wciąż czekamy na podpisanie umowy wieńczącej postępowanie.
Jakie mają być nowe toruńskie tramwaje? Wymagana liczba drzwi to sześć, z czego co najmniej cztery pary mają stanowić drzwi podwójne o szerokości min. 1300 mm. Drzwi powinny być odskokowo-przesuwne, z funkcją rewersowania i możliwością samodzielnego otwierania przez pasażerów za pomocą przycisku.
Pojazd musi być w części pasażerskiej niskopodłogowy – z wejściem na wysokości 350 mm, z podłogą nad wózkami na wysokości 480 mm, a w strefach pozostałych na wysokości 375 mm. Maksymalny kąt nachylenia podłogi to 9 stopni. W pojeździe musi znajdować się wolna przestrzeń do przewozu wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz ręcznie rozkładana rampa. Tramwaj musi mieścić co najmniej 200 podróżnych (przy normatywnym napełnieniu 0,20 m2/osoba), w tym 35 na miejscach siedzących.
Układ napędowy musi posiadać możliwość oddawania energii do sieci trakcyjnej. Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów. Tramwaj musi się rozpędzać do co najmniej 70 km/h, a wymagane przyspieszenie (0-30 km/h) nie może być mniejsze niż 1,1 m/s2.
Wymagany jest układ rekuperacji energii elektrycznej z hamowania z zastosowaniem superkondensatora w celu magazynowania energii elektryczne. Jazda autonomiczna, oprócz zjazdu z izolatora sekcyjnego i awaryjnego opuszczenia skrzyżowania, powinna umożliwiać, w przypadku braku zasilania trakcyjnego, dojechanie do najbliższego przystanku (min. 200 metrów). Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów i superkondensatorów.
Dostawy pierwszych czterech tramwajów przewidziano w terminie 22 miesięcy. Jeżeli chodzi o opcję – na jej realizację przeznaczono 28 miesięcy od daty złożenia oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji. Termin na złożenie takiego oświadczenia minie 30 czerwca 2026 r. Zamawiający przewiduje możliwość unieważnienia postępowania, jeżeli nie otrzyma dofinansowania.