Tyskie Linie Trolejbusowe po niemal czterech miesiącach rozstrzygnęły przetarg na dostawy sześciu 12-metrowych elektrobusów, które będzie można ładować z wykorzystaniem istniejącej sieci trolejbusowej. Zamawiający postanowił dopłacić i zaakceptować ofertę Solarisa.
Zamówienie obejmuje sześć pojazdów. Tychy wymagają autobusu jednoczłonowego o długości 11,5-12,5 m, który może pomieścić min. 80 pasażerów, w tym co najmniej 24 na miejscach siedzących. Wymagane są trzy pary drzwi otwierane do środka i wejście na wysokości maks. 340 mm. Przewidziano wentylatory mechaniczne, okna z możliwością otwarcia, przyciemnione szyby, klimatyzację i ogrzewanie wodne z elektrycznym wymiennikiem (bojlerem) oraz niemalowane poręcze ze stali nierdzewnej. Pojazd ma być wyposażony w monitoring, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD oraz zapowiedziami, system liczenia pasażerów, instalację elektryczną dla systemu ŚKUP, kasowniki.
Elektrobus ma być napędzany silnikami elektrycznymi zintegrowanymi z piastami kół tylnych o mocy min. 150 kW. Pojazd ma umożliwiać pokonywanie wzniesień do 12%. Wymagane są akumulatory o pojemności minimalnej 80 kWh, wykonane w technologii LTO, oferujące zasięg min. 45 km bez konieczności doładowywania. Urządzenia magazynujące energię elektryczną muszą być ładowane za pomocą zabudowanymi na stałe w pojeździe zespołem ładowania baterii trakcyjnych, współpracującym z odbierakami trolejbusowymi, który musi być dostosowany do pracy z istniejącą siecią trolejbusową. System automatycznie będzie podejmował ładowanie wyrównawcze w przypadku, gdy pojazd będzie podpięty do sieci powyżej 40 minut, stan naładowania baterii osiągnie 90% a pojazd nie będzie w ruchu. Ponadto przewidziano złącza plug-in o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w elektrobusie poprzez gniazdo w systemie CCS (Combo 2) lub gniazda i przewodu umożliwiającego zasilanie zespołu ładującego napięciem 3 x 400 V.
Termin składania ofert minął w okolicach połowy listopada zeszłego roku. O zamówienie ubiega się wyłącznie Solaris, który wycenił ofertę na 18,229 mln zł brutto. To więcej, niż zamierzał przeznaczyć zamawiający – budżet został określony na kwotę 15,375 mln zł brutto. Ostatecznie zamawiający postanowił dopłacić i w piątek 5 marca rozstrzygnął postępowanie, akceptując ofertę Solarisa. Na realizację zamówienia przeznaczono 14 miesięcy, licząc od daty podpisania umowy.
TLT
posiadają już dwa elektrobusy Solarisa. „O tym, że projekt uruchomienia autobusów elektrycznych trafi do Tyskich Linii Trolejbusowych zadecydowało Miasto Tychy. Wzięto tutaj pod uwagę wieloletnie doświadczenie TLT w eksploatowaniu taboru elektrycznego. Elektrobus jest pod względem technicznym bardzo podobny do trolejbusu, z tą różnicą, że nie pobiera prądu z sieci napowietrznej” – informuje przewoźnik.