Partnerzy serwisu:
Mobilność

Uber polubił się z rządem i inwestuje w Polsce. Nie w samochody, a rowery…

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Uber polubił się z rządem i inwestuje w Polsce. Nie w samochody, a rowery…
fot. Jump Bikes
Minister cyfryzacji Marek Zagórski, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i Jamie Heywood, od niedawna szef europejskiej części Ubera, zapowiedzieli 26-milionową inwestycję w Krakowie. Polska ma stać się centrum zarządzania Uberem w tej części Europy. Oznacza to jednak raczej „miękkie” przeniesienie pieniędzy i miejsc pracy niż „twarde” inwestycje.

– Uber rozwinie w Krakowie centrum badawczo-rozwojowe, które odpowiada za projektowanie rowerów Jump i tworzenie aplikacji do ich obsługi – tłumaczyli we wtorek na konferencji prasowej ministrowie Zagórski i Adamczyk. – Poza tym 26 mln zł zostanie zainwestowanych w centrum usług biznesowych Ubera w Krakowie, a Warszawa stanie się hubem Ubera jeśli chodzi o obsługę usług Uber i UberX w Europie Centralnej, i w tym elemencie podwoi zatrudnienie. To trzy filary, które sprawią, że Uber w całości będzie się opierał na polskich programistach – wskazywali.

Nie samochody, a rowery…

W istocie jednak Uber, amerykański start-up, który stał się gigantem usług quasitaksówkowych, postanowił, że Polska będzie po prostu centrum dowodzenia usługami w Europie. Jednak, jak to bywa w przypadku start-upów, których wartość opiera się bardziej na giełdowej wycenie niż na realnej produkcji, nie oznacza to „twardych” inwestycji. We wspomnianym centrum usług biznesowych pracuje dziś ponad 300 osób i zatrudnionych zostanie 200 kolejnych, co wydaje się dość oczywiste, skoro firma chce rozwijać usługi w Europie. Osoby tam zatrudnione rozwiązują problemy pasażerów, kierowców, czy kłopoty technologiczne. Rozwój centrum zarządzania w Warszawie to zatrudnienie dodatkowych 30 osób.

Część związana z rowerami elektrycznymi wydaje się najciekawsza, choć akurat tu wartość dodana będzie… chyba najmniejsza w porównaniu ze stanem obecnym. Centrum inżynierskie Jumpa – firmy niedawno wchłoniętej przez Ubera – działa od 2014 r. Jump (a teraz Uber) nie kupuje gotowych rowerów, ale sam je projektuje, choć produkowane są u dostawców zewnętrznych. Polscy inżynierowie z Krakowa projektują rozwiązania nie tylko związane z rowerami, ale też z aplikacją do ich wypożyczania i jeżdżą do dostawców, kontrolując proces produkcji. Będą to robić dalej. Docelowo plan polega na tym, by zamawianie Ubera, wypożyczenie rowerów, hulajnóg, czy zamawianie jedzenia przez Uber Eats, działało w tej samej aplikacji.

Bo plan nowego kierownictwa firmy, w tym szefującego Europie Heywooda, zakłada, że biznes quasitaksówkowy ma przestać być filarem Ubera. Start-up ma tak rozwinąć inne usługi, że to one będą dominowały.

Tylko, że w tej kwestii szczegółów we wtorek poskąpiono. Jump, jako rowerowa gałąź Ubera, działa w około 20 miastach USA. To system bezstacyjny i elektryczny. W Europie funkcjonuje dopiero od jesieni i to pilotażowo w Berlinie. Na pytania, kiedy jump–bike'i trafią na ulice polskich miast i w jakiej liczbie, przedstawiciele firmy odpowiadali, „nie możemy powiedzieć”. Jump próbuje swoich sił również w kwestii hulajnóg, ale i tu Uber nie zdradził żadnych konkretów.

Rząd polubił Ubera?

Z wtorkowej konferencji wynika jednak, że Uber przestaje być „nielubiany” przez polski rząd, w szczególności ministra Adamczyka. Jeszcze w 2017 r. jego ministerstwo przygotowywało przepisy, które m.in. miały zobowiązać pośredników usług taksówkowych do posiadania licencji i umożliwiały blokowanie aplikacji nielicencjonowanych „uberów”. Minister Adamczyk nazywał to „wyrównywaniem szans” wszystkich uczestników rynku.

9 stycznia tego roku „Fakt” ujawnił list amerykańskiej ambasador w Polsce Georgette Mosbacher, która niebezpośrednio zagroziła zamrożeniem amerykańskich inwestycji w tym sektorze, jeśli Polska przyjęłaby przepisy w praktyce uniemożliwiające działalność Ubera w naszym kraju.

We wtorek na konferencji Adamczyk pytany o to, stanowczo zaprzeczył. Stwierdził, że nigdy nie było planów wprowadzenia ustawy, która utrudniłaby działalność jakiejś firmie. – W Polsce nie powstają projekty przeciwko tym, którzy chcą rozwijać biznes w oparciu o nowe technologie. W Polsce podstawą jest wolna konkurencja i mogę zapewnić, że naszym celem jest zapewnienie każdej firmie możliwości rozwoju w takich warunkach. Panie redaktorze, zmieńmy myślenie… – mówił.

Dodawał że polscy taksówkarze muszą przyzwyczaić się, że nowoczesne technologie stanowią dla nich konkurencję. W czasie konferencji przed budynkiem Ministerstwa Cyfryzacji trwała spontaniczna pikieta taksówkarzy.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Uber poprawia bezpieczeństwo i postuluje  o zmiany w branży

Prawo & Finanse

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mobilność

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2022

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Mobilność

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Rafał Dybiński 06 października 2020

USA: Uber niszczy tysiące sprawnych rowerów [aktualizacja]

Mobilność

Uber w Polsce wprowadza kodeks i internetowe kursy

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Uber poprawia bezpieczeństwo i postuluje  o zmiany w branży

Prawo & Finanse

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mobilność

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2022

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Mobilność

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Rafał Dybiński 06 października 2020

USA: Uber niszczy tysiące sprawnych rowerów [aktualizacja]

Mobilność

Uber w Polsce wprowadza kodeks i internetowe kursy

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5