Inżynierowie z ugandyjskiej firmy Kiira Motors Corporation zbudowali autobus, który jest zasilany energią słoneczną. Ma 35 miejsc siedzących i będzie kosztować 58 tys. dolarów. Firma wyszła z założenia, że skoro na równiku słońca jest w bród, to trzeba to wykorzystać.
Warto podkreślić, że nie chodzi tu o panele fotowoltaiczne instalowane na dachu autobusu, by zasilały różne systemy w pojeździe. Taki rozwiązanie mają np. kupione w zeszłym roku przez MZA Warszawa solarisy, napędzane klasycznym silnikiem diesela. Ugandyjski autobus nazwany Kayoola, jest w całości napędzany energią elektryczną gromadzoną w dwóch bateriach. Gdy jedna z nich jest wykorzystywana do napędzania pojazdu, druga jest zasilana dzięki panelom umieszczonym na dachu. Pojazd w pełni naładowany ma zasięg 80 km, a panele stanowią też awaryjne źródło napędu, jeśli rozładowane są obie baterie.
W autobusie siedzenia są ułożone na wzór autokaru, ale przedstawiciele KMC deklarują, że z racji zasięgu pojazd jest przeznaczony raczej dla terenów miejskich, niż dla podróży międzymiastowych.
Kayoola całkiem ugandyjska
Prototyp, który kilka dni temu zaprezentowano w stolicy Ugandy, Kampali, powstał dzięki rządowej pomocy i współpracy z międzynarodowymi firmami produkującymi części. Szefowie KMC chcieliby, by w najbliższych latach wszystkie komponenty pojazdu powstawały w Ugandzie. Póki co Kayoola jest ugandyjska w mniej więcej 90 proc., a z importu pochodzą m.in. opony, kierownica, część syntetycznych materiałów wykończeniowych i oprogramowanie użyte przy produkcji pojazdu.
Dyrektor wykonawczy Paul Isaac Musasizi powiedział w rozmowie z BBC, że był zaskoczony tak pozytywną reakcją widzów, podczas prezentacji pojazdu. – Projektując, jednocześnie badaliśmy rynek – powiedział z kolei jeden z inżynierów Doreen Orishaba, cytowany przez serwis Quartz Africa. – Zależy nam na tym by produkować nie prototypy, ale pojazdy, na które znajdą się nabywcy.
Nowe technologie w Afryce
Ugandyjski autobus jest tylko jednym z wielu przykładów nowoczesnych technologii, które powstają w Afryce, czyli tam, gdzie raczej by się ich nie spodziewano. Kayoola nie jest pierwszym tego typu pojazdem na świecie, ale prototyp pojazdu z takim napędem po raz pierwszy zaprezentowano zaledwie trzy lata temu w Australii. Podczas niedawnego forum ekonomicznego w Davos, były sekretarz generalny ONZ Kofi Annan przyznał, że Afryka, paradoksalnie dzięki problemom związanym np. z deficytem energii elektrycznej, ma szansę stać się pierwszym kontynentem z rozwiniętymi „zielonymi” technologiami. Eko–przemysł, czyli np. sposoby pozyskiwania „zielonej energii”, rozwija się tam dwukrotnie szybciej niż w krajach bogatej Północy. Warto pamiętać, że Polska również jest krajem, któremu zdarza się, zwłaszcza latem, mieć kłopoty z energią elektryczną.
Nowoczesne rozwiązania są w Afryce przeważnie tańsze niż tradycyjne (cena Kayooli nie jest w końcu wygórowania), a często są efektem lokalnych potrzeb. Władze Somalilandu, samozwańczej, półautonomicznej republiki powstałej na terenach rozpadającej się od dwóch dekad Somalii, zapowiedziały, że jako pierwsze na świecie wykorzystają obraz tęczówki oka do identyfikacji głosujących w czasie wyborów. Ma to zapobiec podejrzeniom o oszustwa i usprawnić proces tam, gdzie wiele osób nie ma żadnych dokumentów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.