Konsorcjum Van Hool – Kiepe Electric – Alstom zbudowało podwójnie przegubowe autobusy elektryczne dla regionu Île-de-France. Przewiozą pasażerów podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku. Podczas targów Busworld 2023 mieliśmy okazję po raz pierwszy zobaczyć te gigantyczne pojazdy w pełnej krasie.
Zaprezentowane podczas targów Busworld 2023 elektryczne autobusy Van Hool zaczną wozić pasażerów podczas przyszłorocznych Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Wraz z belgijskim Van Hoolem projekt prowadził Alstom i Kiepe Electric. Opracowano, jak często bywało we Francji, rozwiązanie nietypowe. 24-metrowe autobusy, z futurystycznym designem, nie dość, że będą podwójnie przegubowe, to jeszcze będą ładowane przez naziemne pantografy produkcji Alstomu. Belgijski Van Hool wyprodukuje 56 takich ultradługich pojazdów.
Napęd Kiepe, system Alstomu
Kiepe Electric, który odpowiada za napęd w pojeździe Van Hoola, dostarcza układ trakcyjny dla dwóch osi z czterech. Chodzi o drugą i trzecią oś. Zabudował on także w pojeździe akumulatory i przetwornice, układy chłodzenia oraz zespoły dystrybucji energii wysokiego napięcia. Kiepe jest też producentem oprogramowania do zarządzania energią i sterowania napędem. Innowacyjny system ładowania podłoża.
Alstom dostarcza system ładowania statycznego poprzez "przewodnictwo uziemiające". Jak czytamy w informacji prasowej, „SRS wtapia się niewidocznie w pejzaż miejski i zapewnia bezpieczne, zautomatyzowane i szybkie ładowanie z dużą mocą na przystankach i pętlach”.
Trójprzegubowe autobusy będą kursować na linii T Zen 4 i T Zen 5 na południu Paryża oraz, opcjonalnie, na jeszcze jednej linii. Autobusy mają obsługiwać tzw linie szybkie, będące pewną techniczną alternatywą dla tramwaju. W praktyce będą to autobusy elektryczne BRT, poruszające się w znacznej mierze po wydzielonej części infrastruktury drogowej.
Przyjemne wnętrze
- Jesteśmy dumni, że firma Van Hool, w ścisłej współpracy ze swoimi partnerami Kiepe Electric i Alstom, została wybrana przez Île-de-France Mobilités do wdrożenia tej wyjątkowej mobilności projektu w regionie Île-de-France. Teraz możecie państwo, po raz pierwszy, obejrzeć efekt naszych prac - powiedział Filip Van Hool, prezes producenta Van Hool.
Autobusy są bardzo długie, przestrzeń niskopodłogową mają na 100% przestrzeni. Pojazd zaprezentowany w Brukseli jest w pełni dostępny dla osób o ograniczonej sprawności. Jest też, ze względu na design, niezwykle atrakcyjnym pojazdem, co widać na fotografiach z wewnątrz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.