Organizator przewozów na podmiejskiej trasie tramwajowej do podłódzkich Pabianic podkreśla duże znaczenie zrealizowanych niedawno prac remontowych. Nowoczesna infrastruktura przyciąga pasażerów, którzy doceniają zwiększony komfort – tłumaczy Zarząd Dróg i Transportu. Czy stanie się to drogowskazem dla kolejnych samorządów?
Komunikacja tramwajowa pomiędzy Łodzią a Pabianicami została wznowiona po długiej
przerwie w lipcu zeszłego roku. Zakończył się wówczas opóźniony remont infrastruktury na całym odcinku od granicy Łodzi do pętli u zbiegu Łaskiej i Wiejskiej w Pabianicach. Była to największa inwestycja infrastrukturalna w tym mieście od czasu otwarcia połączenia tramwajowego w 1901 r., bo objęła także przebudowę ulic w centrum.
Pabianiczanie doceniają m.in. niskopodłogowy tabor
Jak po kilku miesiącach eksploatacji linii można ocenić skutki przeprowadzonej modernizacji? – Otrzymujemy pozytywne oceny projektu. Pasażerowie podkreślają płynność przejazdu bez korków oraz znaczną różnicę w komforcie podróży – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Choć roboty sfinansowały gminy Ksawerów oraz miasto Pabianice, organizatorem przewozów na podmiejskiej linii tramwajowej nr 41 pozostaje właśnie łódzki ZDiT. – Nowe torowisko, infrastruktura przystankowa oraz niskopodłogowe tramwaje zmieniły oblicze linii pabianickiej – stwierdza nasz rozmówca. Przed remontem poza Łódź wyjeżdżały głównie pojazdy z wysoką podłogą, co miało związek ze złym stanem technicznym trasy utrudniającym eksploatację pojazdów nowszych generacji.
Nowoczesne rozwiązania zwiększają atrakcyjność transportu zbiorowego
– Zmiany przekładają się na zwiększenie liczby pasażerów korzystających z połączenia – podkreśla przedstawiciel łódzkiego samorządu. Nie wskazał przy tym konkretnych liczb obrazujących skalę wzrostu. Do popularności linii 41 przyczyniły się poza poprawą stanu infrastruktury także rezygnacja przewoźników prywatnych z utrzymywania komunikacji autobusowej pomiędzy Łodzią a Pabianicami oraz otwarcie przez
MZK Pabianice dowozowej linii A41 z dużego osiedla Bugaj.
Sukces osiągnięty w Pabianicach może przyczynić się do intensyfikacji działań kolejnych samorządów w kierunku odtworzenia zawieszonych połączeń tramwajowych. Pierwsze dokumenty w procesie wnioskowania o środki unijne na remonty zdegradowanej infrastruktury
złożyły już Zgierz i Lutomiersk. Istnieje więc szansa, że w ramach perspektywy budżetowej UE 2021 – 2027 znajdą się środki na przynajmniej częściowe odtworzenie linii 43B i 46, które zostały wyłączone z użytkowania w latach 2018 – 2019.