Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

UMWŁ: Nie wszystkim samorządom zależy na tramwajach podmiejskich

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-06-2019

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
UMWŁ: Nie wszystkim samorządom zależy na tramwajach podmiejskich
Fot. M. Szymajda
Urząd Marszałkowski jest gotowy do udzielenia pomocy gminom, którym zależy na uratowaniu obsługujących je linii tramwajów podmiejskich – twierdzi marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. Jak sugeruje, nie wszyscy samorządowcy są jednak skłonni do poniesienia koniecznych kosztów. Polityk zapowiada ujawnienie konkretów w ciągu miesiąca, po zakończeniu trwających negocjacji z lokalnymi włodarzami.

Konstantynowski Urząd Miasta poinformował niedawno, że nie jest w stanie zapewnić wkładu własnego, koniecznego do przeprowadzenia inwestycji, na którą otrzymał obietnicę 85-procentowego dofinansowania (11,3 mln zł) z Regionalnego Programu Operacyjnego. Miejski budżet mógłby pokryć najwyżej 5% kosztów modernizacji linii tramwajowej w granicach Konstantynowa. Burmistrz oczekuje, że brakujące 10% dopłaci zarząd województwa. Podobnego wsparcia oczekują także władze Lutomierska oraz Ozorkowa.

Marszałek potwierdza, że rozmowy z gminami trwają. Zapewnia, że zarząd województwa jest zainteresowany udzieleniem pomocy finansowej wszystkim samorządom, którym będzie zależało na ponownym uruchomieniu tramwajów. Nie precyzuje jednak wysokości owego wsparcia i podkreśla, że bez mniejszego lub większego wkładu finansowego z gminnych budżetów się nie obejdzie. – Zrobię wszystko, by dało się wesprzeć władze lokalne, jeśli te będą chciały z własnych środków do tego dopłacić – zaznacza.

Odpowiedzialność za ewentualne niepowodzenie negocjacji marszałek zawczasu przerzuca na mniejsze jednostki terytorialne. – Marzeniem byłaby reaktywacja obydwu zawieszonych linii, ale nie wszyscy partnerzy w samorządzie są zwolennikami takiej koncepcji – twierdzi. Schreiber nie precyzuje, o który samorząd chodzi, a także która linia – ozorkowska czy lutomierska – jest rzekomo zagrożona przez taką postawę. – Chcę doprowadzić te rozmowy szczęśliwie do końca. Kiedy będzie już widać efekt tych rozmów i będę widział, że ktoś rzeczywiście nie chce [współpracy], na pewno o tym powiem. Dziś, dopóki jeszcze rozmawiamy, zachęcam i przekonuję – odpowiada na pytanie o szczegóły. Według marszałka rozmowy powinny zostać sfinalizowane w ciągu miesiąca.

Ruch na liniach 45 Łódź – Zgierz i 46 Łódź – Ozorków zawieszono w lutym 2018 r., a Łódź – Konstantynów – Lutomiersk – w marcu bieżącego roku. Od tego czasu wzdłuż torów kursują autobusy zastępcze. Wkrótce po wstrzymaniu ruchu za sprawą złodziei zaczęła znikać sieć trakcyjna. Potem pozostałe fragmenty w celu zabezpieczenia przed kradzieżą zaczęły demontować władze poszczególnych gmin oraz łódzkie MPK.

Spośród wszystkich zachowanych tras, tworzących bardzo niegdyś rozgałęzioną sieć tramwajów podmiejskich w aglomeracji łódzkiej, za pewną można dziś uznać jedynie przyszłość linii 41 z Łodzi do Pabianic. W przetargu na jej modernizację wybrano najkorzystniejszą ofertę. Brakujące pieniądze wygospodarował Urząd Marszałkowski ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Podpisanie umowy, a nawet fizyczne rozpoczęcie prac może nastąpić jeszcze w tym roku. Władze Pabianic i Ksawerowa czekają już tylko na zakończenie kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj połączył Bydgoszcz z Toruniem. Na razie na papierze

Przestrzeń

Tramwaj połączył Bydgoszcz z Toruniem. Na razie na papierze

Przemysław Farsewicz 02 maja 2021

Poznań: Tramwaj pojedzie do Swarzędza?

Przestrzeń

Poznań: Tramwaj pojedzie do Swarzędza?

Witold Urbanowicz 13 kwietnia 2021

Zgierz: Co dalej z tramwajową linią 46?

Komunikacja

Zgierz: Co dalej z tramwajową linią 46?

Kasper Fiszer 11 czerwca 2020

Łódzkie czyni kolejne starania ws. tramwaju do Pabianic

Komunikacja

Konstantynów Ł.: Szansa dla tramwaju, ale co z autobusami?

Mobilność

Zobacz również:

Tramwaj połączył Bydgoszcz z Toruniem. Na razie na papierze

Przestrzeń

Tramwaj połączył Bydgoszcz z Toruniem. Na razie na papierze

Przemysław Farsewicz 02 maja 2021

Poznań: Tramwaj pojedzie do Swarzędza?

Przestrzeń

Poznań: Tramwaj pojedzie do Swarzędza?

Witold Urbanowicz 13 kwietnia 2021

Zgierz: Co dalej z tramwajową linią 46?

Komunikacja

Zgierz: Co dalej z tramwajową linią 46?

Kasper Fiszer 11 czerwca 2020

Łódzkie czyni kolejne starania ws. tramwaju do Pabianic

Komunikacja

Konstantynów Ł.: Szansa dla tramwaju, ale co z autobusami?

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5