Samorząd województwa łódzkiego jest gotów w trybie pozakonkursowym dofinansować z funduszy unijnych modernizację linii tramwajowej łączącej Łódź przez Konstantynów z Lutomierskiej. Warunkiem jest złożenie przez gminy odpowiedniego wniosku. Na razie z powodu złego stanu torów poważnie rozważane jest kolejne w ciągu kilku lat zawieszenie kursowania tramwajów.
Jeśli zainteresowane gminy zwrócą się o wsparcie finansowe na remont infrastruktury, UMWŁ – w świetle swoich deklaracji – jest gotów go udzielić. – Marszałek Grzegorz Schreiber nie raz już deklarował poparcie dla kompleksowej modernizacji linii tramwajów podmiejskich wymagających inwestycji [pis. oryg.] – przekonuje autor odpowiedzi na pytania „Transportu Publicznego” zatrudniony w Wydziale Informacji i Komunikacji Społecznej (wiadomość nie jest podpisana niczyim nazwiskiem). Aby uzyskać tego rodzaju pomoc, samorządy lokalne powinny jeszcze w tym roku złożyć wniosek o dofinansowanie w trybie pozakonkursowym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (gminy, przez które przebiega trasa linii 43, leżą w obrębie łódzkiego miejskiego obszaru funkcjonalnego).
– Dofinansowanie projektów z zakresu transportu publicznego jest możliwe w ramach Działania III.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 pn. Niskoemisyjny transport miejski – uściśla UMWŁ. Dotychczas w ramach tego działania podpisano 17 umów o wartości ogółem blisko 642 mln zł, w tym ok. 400 mln zł to wkładu z pieniędzy unijnych. Możliwe jest również złożenie wniosku w trybie konkursowym podczas kolejnego naboru w październiku. Do rozdysponowania będzie wtedy ok. 5,5 mln zł.
Przedstawiciele samorządu województwa podkreślają, że tramwaj odgrywa ważną i pozytywną rolę w systemie transportowym aglomeracji łódzkiej. Dotyczy to zarówno trasy Łódź – Konstantynów Łódzki, jak i dalszego odcinka do Lutomierska. – Z uwagi na potoki pasażerskie, duże natężenie ruchu drogowego o charakterze aglomeracyjnym na drodze wojewódzkiej Nr 710 na kierunku Łódź – Konstantynów Łódzki – Lutomiersk oraz potencjał ludnościowy obszarów leżących w strefie bezpośredniego oddziaływania linii tramwajowej istotne jest zapewnienie efektywnego połączenia publicznym transportem zbiorowym, stanowiącym realną konkurencję dla transportu samochodowego i pozytywnie wpływającym na zmniejszenie emisji z transportu indywidualnego – czytamy w wiadomości z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej.
– Istotnym celem Województwa Łódzkiego jest stworzenie sprawnego i bezpiecznego systemu publicznego transportu zbiorowego o wysokiej jakości świadczonych usług, przyjaznego dla środowiska i konkurencyjnego względem transportu indywidualnego – dodaje autor wiadomości. Korzyści z takiego działania polegałyby nie tylko na lepszej integracji wewnętrznej mieszkańców regionu, ale także na poprawie ich mobilności, dostępu do rynku pracy, edukacji i usług społecznych.
UMWŁ przypomina też działania podjęte w celu wspierania modernizacji linii jeszcze przez ekipę rządzącą w poprzednich kadencjach. – Województwo Łódzkie uwzględniło ww. działania w najważniejszych dokumentach strategicznych: w „Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego 2020” (2013 r.) oraz „Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego oraz Planie Zagospodarowania Przestrzennego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Łodzi” (2018 r.) – wylicza pracownik Urzędu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.