Komisja Europejska przyjęła dzisiaj (9 stycznia) do dofinansowania projekt związany z trwającą rozbudową II linii metra w Warszawie w kierunkach zachodnim na Wolę i wschodnim-północnym na Targówek. W sumie stolica dostanie ponad 432 mln euro (ok. 1,9 mld zł) z Funduszu Spójności.
Przez lata budowę metra w Warszawie spowolniał brak środków. Sytuacja zmieniła się wraz ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej sytuacja się zmieniła – w dużej mierze dzięki dostępowi do dofinansowania unijnego.
Dzisiaj (9 stycznia) Komisja Europejska przyjęła kolejny projekt związany z rozbudową II linii metra. – Zrównoważona mobilność miejska ma kluczowe znaczenie dla jakości życia w naszych miastach. Dzięki inwestycji w rozbudowę warszawskiego metra zachęcamy mieszkańców do zmiany nawyków, rezygnacji z samochodu i korzystania z dostępnego szybkiego i nowoczesnego systemu transportu publicznego – powiedziała Corina Cretu, komisarz ds. polityki regionalnej.
Dofinansowanie otrzymała trwająca inwestycja, w ramach której powstają odcinki 3+3 (po trzy stacje) – w kierunku zachodnim, do stacji C6 Księcia Janusza i w kierunku wschodnim-północnym, do stacji C18 Trocka. W skład projektu wchodzi także rozbudowa zaplecza technicznego na Kabatach, zakup 13 pociągów oraz prace przygotowawcze do dalszej rozbudowy (w tym projektowe).
Umowę z firmą Astaldi na realizację odcinka wschodniego-północnego
podpisano w 11 marca 2016 r., a prace ruszyły na przełomie kwietnia i maja. Na realizację inwestycji wykonawca ma 38 miesięcy, co oznacza, że budowa powinna zakończyć się 11 maja 2019 r. Kontrakt na budowę odcinka zachodniego z firmą Gulermak
zawarto 29 września 2016 r., a prace ruszyły pod koniec listopada. Według założeń ten odcinek powinien być gotowy do końca listopada 2019 r.
Przetarg taborowy dla Metra jest
w trakcie przygotowywania. Metro Warszawskie planuje od razu zakupić pociągi dla dalszych odcinków, a jednym z rozważanych rozwiązań jest także zastąpienie istniejących pociągów rosyjskich na I linii. W sumie spółka
może więc zamówić 59 sześciowagonowych składów.
Warszawa przygotowuje się od razu do dalszej rozbudowy. w ramach tzw. odcinków 3+2 i 3+STP. W listopadzie 2016 r. Metro Warszawskie podpisało
umowę z projektantami odcinka na Bemowo do Powstańców Śląskich, a we wrześniu 2016 r. spółka zawarła podobny
kontrakt dla odcinka na Bródno do Rembielińskiej. Trwa też konkurs na
koncepcję architektoniczno-budowlaną ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Chrzanów, ze stacją techniczno-postojową. W sumie siedem podmiotów
złożyło wnioski o udział w postępowaniu.