Powstająca trasa tramwajowa na Naramowice w Poznaniu, będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania, takie jak m.in. system monitoringu pantografów czy tester zwarcia osiowego czuwający nad sprawnością techniczną wagonów. Dzięki temu prowadzenie ruchu tramwajowego będzie łatwiejsze i bezpieczniejsze.
– Obecnie prace budowlane toczą się na odcinku od węzła Lechicka/Naramowicka do ul. Błażeja, gdzie powstaje przystanek końcowy. Dobrze widać
tam torowisko, sieć trakcyjną i platformy przystankowe. Mniej widoczne, ale bardzo istotne, będą rozwiązania monitorujące to, co w funkcjonowaniu tramwajów jest najważniejsze - przepływ prądu. Korzystamy z nowości technicznych, by nowa trasa służyła również służbom miejskiego przewoźnika do monitorowania stanu wagonów – mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Monitoring pantografów i testery zwarcia osiowego
Trasa na Naramowice, w rejonie przystanku Jasna Rola, będzie wyposażona w nowoczesny system monitoringu odbieraków, czyli pantografów pobierających prąd z sieci trakcyjnej. Niezakłócone zasilanie energią elektryczną jest kluczowe w codziennym poruszaniu się tramwajów, dlatego pantografy podlegają okresowym kontrolom. Obserwowanie stanu pantografu i sprawdzanie, jak styka się z siecią trakcyjną w rzeczywistym środowisku, jest bardzo ważne. Trasę na Naramowice wspierał będzie specjalny system monitorujący współpracę pantografów i sieci trakcyjnych za pomocą m.in. kamery. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko wykrywane będzie potencjalne ryzyko awarii skutkującej zatrzymaniem i uszkodzeniem tramwajów czy też sieci trakcyjnej.
Nad sprawnością techniczną wagonów czuwał będzie tester zwarcia osiowego. To kolejny unikatowy system, który generalnie jest używany na zajezdniach tramwajowych (Praga, Bruksela). W przypadku tramwaju na Naramowice zostanie zamontowany na trasie, przed końcówką w rejonie ul. Błażeja. Jego zadaniem będzie sprawdzanie i mierzenie zwarcia osiowego oraz przekazywanie informacji o jego stanie. To istotna funkcja, bo będzie weryfikować prąd generowany na potrzeby przejeżdżającego tramwaju.
Sztywna sieć trakcyjna
W miejscach, gdzie trasa tramwajowa przechodzi pod linią wysokiego napięcia, zamontowana została sztywna sieć trakcyjna. Nie jest rozwieszona między słupami jak w przypadku tradycyjnych, elastycznych sieci, a umieszczona w specjalnym profilu przymocowanym do słupów. Umożliwia to bezpieczną instalację i utrzymanie sieci biegnącej pod linią wysokiego napięcia. Podobne rozwiązanie zastosowano m.in. w tunelu trasy tramwajowej na Franowo.
Na końcowym przystanku przy ul. Błażeja zamontowany został także system awaryjnego sterowania zwrotnicami – podobnie jak przy ul. Włodarskiej. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny motorniczego, to takie rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu, bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika.
Otwarcie trasy tramwajowej w tym półroczu
Uruchomienie trasy tramwajowej do ul. Błażeja planowane
jest na pierwsze półrocze tego roku, natomiast całego układu drogowego – na jesień. Wykonawca zajmuje się aktualnie m.in. budową nowych przystanków komunikacji miejskiej oraz powstającym wzdłuż trasy układem drogowym.