Ursus poinformował o warunkowej sprzedaży wszystkich akcji Ursus Busa firmie PG Energy Capital Management. Zgodnie z umową kupujący zapłaci za akcje minimum 34 mln zł i maksimum 34,5 mln zł jeśli do końca marca 2019 r. zostaną spełnione konkretne warunki.
Sprzedaż Ursus Busa jest częścią postępowania restrukturyzacyjnego samego Ursusa SA, który w tym roku popadł w kłopoty finansowe. Częściowo z winy spółki autobusowej. Rok 2017 Ursus zakończył z 20–milionową stratą, co wiązano z przesuniętymi w czasie zamówieniami autobusowymi (rozwijająca się spółka autobusowa zyskała kontrakty, ale ich realizacja była przewidziana na kolejny rok). W tym roku Ursus dalej notował straty, choć tym razem kłopot tkwił w załamaniu się rynku ciągników.
Ursus ma sprzedać wszystkie posiadane akcje, których jest nieco ponad 18,5 mln i stanowią 77,3 proc. kapitału zakładowego spółki, uprawniają do takiego samego odsetka głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Żeby jednak do sprzedaży doszło do końca marca zgodę musi wyrazić sędzia komisarz nadzorujący postępowanie restrukturyzacyjne, zgodzić się musi na to mBank (zadłużenie wobec niego ma być uregulowane właśnie poprzez sprzedaż Ursus Busa), a kupujący musi przedstawić finansowanie dalszej działalności firmy w wysokości minimum 40 mln zł. Jeśli to się uda umowa wejdzie w życie 31 marca.
To już kolejna z polskich spółek, która w ostatnich latach zmienia właściciela. Tuż po wygranych przez PIS wyborach, nowe władze państwowego koncernu zbrojeniowego PGZ przejęły upadający Autosan. W ciągu ponad dwóch lat firma zdobyła niewielki fragment rynku i dziś produkuje nieco ponad 150 autobusów rocznie. Kilka miesięcy temu właściciela zmienił Solaris. Hiszpański koncern CAF zapłacił właścicielce Solange Olszewskiej, która wraz z mężem dwie dekady temu założyła firmę, około miliard złotych. 35 proc. akcji Solarisa miał, według zapowiedzi, odkupić od Hiszpanów Polski Fundusz Rozwoju, ale wciąż do tej transakcji nie doszło.
Ursus zostanie sprzedany za dużo mniej. To firma, która w Polsce zdobyła dość istotny fragment rynku elektrobusowego. Realizuje największy jak na razie taki kontrakt w Polsce – 47 pojazdów dla Zielonej Góry. Niedawno dostarczyła też 10 elektrobusów dla Warszawy, tyle samo do Szczecinka, a niedługo dostarczy również 10 elektrobusów do Katowic. W tym roku realizował też m.in. zamówienie na przegubowe trolejbusy do Lublina.
Jak informuje „Business Insider” za PAP właścicielem PG Energy Capital Management jest Paweł Gricuk, były szef JP Morgan w Polsce.
Ursus Bus (obok Autosanu i Politechniki Śląskiej) jest jednym z trzech producentów którzy biorą udział w konkursie NCBR w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny. W efekcie konkursu ma powstać ponad tysiąc autobusów elektrycznych, które zostaną sprzedane polskim miastom. Obecnie trwa pierwszy etap fazy B+R, w ramach którego ma powstać projekt pojazdu 12–metrowego.