Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

USA: Strefy piesze strefami premium

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
USA: Strefy piesze strefami premium
fot. Michigan Muncipal League/Flickr
W Stanach Zjednoczonych przestrzenie, gdzie króluje pieszy, są uznawane za bardziej pożądane. Mieszkańcy takich stref są zwykle zdrowsi i mają wyższe wykształcenie. Takie dane przedstawia raport Washington University School of Business.

Urbaniści Christopher Lainberger oraz Michael Rodruguez z George Washington University School of Business skupili się na kapitale I jakości życia w strefach uznawanych za piesze. Badanie przeprowadzono w 30 największych metropoliach Ameryki, biorąc pod uwagę 619 stref pieszych w dzielnicach o zabudowie miejskiej. Następnie sprawdzono jak ruch pieszy wpływa na rozwój gospodarczy (w przeliczeniu na PKP na mieszkańca), wykształcenie mieszkańców oraz sprawiedliwości społecznej (na podstawie kosztów mieszkaniowych, transportu czy dostępności miejsc pracy). Strefy piesze zajmują tylko 1% całości powierzchni badanych metropolii. Są to w większość tereny biurowe czy przeznaczone pod budownictwo wielorodzinne. W okresie 2010 – 2015 udział powierzchni pieszych w całości powierzchni sprzedawanych na rynku wzrósł z 27 do 30 m2.

Liderzy przemian

W Nowym Jorku powierzchnia piesza stanowi 38% całości. Są to powierzchnie biurowe, handlowe oraz o zabudowie wielorodzinnej. Najwięcej – na Manhattanie. Kolejnym miastem z największym udziałem jest Waszyngton, gdzie jest to 33%, Boston 32%, Chicago 30%, San Francisco 25% a Seattle tylko 22%. W sumie, powierzchnia piesza tych sześciu miast stanowi połowę całej powierzchni dostępnej dla pieszych w Stanach Zjednoczonych.

Najmniej powierzchni przeznaczonej dla pieszych znajduje się w Orlando, Phoenix oraz San Antonio (tylko 3%). W Las Vegas to tylko 5% a w Dallas - 7%. Mimo małej ilości powierzchni, analitycy wskazują, że to właśnie m.in. Phoenix nastąpi skokowy wzrost powierzchni dostępnej dla pieszych. Podobnie ma być w samochodowym Detroit oraz w Los Angeles.

Bliskość ludzi wspomaga rozwój edukacji

Z raportu wynika, że miasta z dużą ilością przestrzeni pieszych są bardziej zamożne i lepiej rozwinięte. Liderami w tym zestawieniu są metropolie takie jak Nowy Jork, San Francisco, Seattle, Boston i Waszyngton. Te miasta są nie tylko bardziej zamożne, ale również oferują swoim mieszkańcom lepszą infrastrukturę transportową. Jedyne miasta, które mimo braku wysokiej jakości przestrzeni pieszych mają stosunkowo wysokie PKB to Dallas oraz Houston.

Analitycy wskazują także na korelację pomiędzy ilością przestrzeni pieszej a wykształceniem i poziomem kapitału społecznego. Bliskość ludzi wspomaga rozwój edukacji, ale i projekty o zasięgu lokalnym. Największą korelację widać w Nowym Jorku, San Francisco, Bostonie oraz Waszyngtonie.

Gentryfikacja w strefach pieszych

Raport odnajduje także negatywne korelacje. Wyższa jakość przestrzeni otaczającej budynki powoduje bezpośrednio wzrost czynszów. Przestrzeń piesza staje się przestrzenią dla zamożnych, gdy bardziej ubodzy mieszkańcy muszą wyprowadzać się na przedmieścia. Inne raporty potwierdzają, że odległość przedmieść od centrów miast wzrasta nie tylko w sensie odległości ale i różnic w dochodach.

Okolice przestrzeni pieszych stają się strefami dla uprzywilejowanych, zamożnych i wykształconych mieszkańców. Pokazuje to kolejną przepaść, która oddziela wygranych od przegranych. Mieszkanie przy strefach pieszych będzie kolejnym wyznacznikiem społecznego statusu, na który większość nie będzie mogła sobie pozwolić.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 12 maja 2023

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2023

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Przestrzeń

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Agata Olszewska 12 czerwca 2020

Hongkong. Strefę pieszą przekształcono (znów) w ulicę dla aut

Przestrzeń

Lublin przebuduje deptak w ciągu Krakowskiego Przedmieścia

Przestrzeń

Lublin przebuduje deptak w ciągu Krakowskiego Przedmieścia

Witold Urbanowicz 18 października 2017

Zobacz również:

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów z jedną – drogą – ofertą na deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 12 maja 2023

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przestrzeń

Rzeszów chce przebudować deptak na ul. Grunwaldzkiej

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2023

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Przestrzeń

Gdańsk: Deptak na Wajdeloty. Udany pierwszy dzień

Agata Olszewska 12 czerwca 2020

Hongkong. Strefę pieszą przekształcono (znów) w ulicę dla aut

Przestrzeń

Lublin przebuduje deptak w ciągu Krakowskiego Przedmieścia

Przestrzeń

Lublin przebuduje deptak w ciągu Krakowskiego Przedmieścia

Witold Urbanowicz 18 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5