Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Uście nad Łabą. Ponad stuletni tramwaj skrywał się w ogródku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Czesi dokonali niecodziennego odkrycia w jednym z zarośniętych ogródków w Chabařovicach. Przez dziesięciolecia stacjonował tam zabytkowy tramwaj pamiętający czasy, gdy w Uściu nad Łabą funkcjonował jeszcze transport szynowy. Oceniany na ponad 120 lat pojazd został, przy pomocy dźwigu, przetransportowany do hali muzeum miejskiego.

– Naszym marzeniem było odnalezienie w czyimś ogrodzie dobrze zachowanego tramwaju pochodzącego z Uścia nad Łabą, jednak nie wierzyliśmy własnym oczom, że po ponad pięćdziesięciu latach po likwidacji komunikacji tramwajowej w Uściu w ogóle taki tramwaj ocalał – komentuje Martin Krsek, kierownik działu historycznego Muzeum Miasta Uście nad Łabą. Jak dodaje, muzeum dostało informację o zabytkowym tramwaju zaledwie kilka tygodni temu od jednego z miłośników tramwajów. Okazało się, że właściciel planował właśnie wymianę zniszczonej kabiny na nową. – Uzgodniliśmy więc zakup za 15 tysięcy koron (ok. 2,6 tys. zł) – wyjaśnia Krsek.

Najpierw muzealnicy musieli uporządkować wnętrze pojazdu, które służyło za pomieszczenie mieszkalne. Jednak okazuje się, że mimo upływu wielu lat, zachował się szereg oryginalnych elementów pojazdu, takich jak drzwi przesuwne , fragmenty boazerii, oprawy oświetleniowe czy skórzane poręcze sufitowe dla pasażerów. Nawet z jednej strony pojazdu pozostał nienaruszony oryginalny lakier, łącznie z godłem miasta i napisem Dopravní podnik Ústí nad Labem oraz numerem taborowym 32.

– Tramwaj jest w zaskakująco dobrym stanie. Brakuje oczywiście podwozia, ponadto dotychczasowy właściciel odciął też jedną z platform wejściowych. Dach stracił swój typowy świetlik i został uszkodzony w wyniku długotrwałej nieszczelności – ocenił stan techniczny Martin Krsek.

Jak się okazuje, tramwaj ma barwną historię. Został wyprodukowany w latach 1900-1901 przez Carl Weyer w Düsseldorfie dla kolei ulicznych w Krefeld w Nadrenii-Westfalii. Dekadę później przebudowano go ma tramwaj motorowy, zaś w 1924, wraz z sześcioma innymi tego samego typu pojazdami, kupiło go Uście nad Łabą. W tym czasie miasto organizowało także dużą wystawę kulturalną i gospodarczą na terenie dzisiejszego stadionu miejskiego i stadionu zimowego, przez co musiało wzmocnić przepustowość miejskiego transportu publicznego. Wagony trafiły na regularne linie, zaś po raz ostatni zabierały pasażerów w podróż do Chabařovic i Klíšy. Po wygaszaniu funkcjonowania tych dwóch linii – w ramach stopniowej likwidacji komunikacji tramwajowej w 1963 r. lub w 1966 roku – firma transportowa ostatecznie je zezłomowała i sprzedała wozy prywatnym zainteresowanym. Właśnie w taki sposób tramwaj z numerem 32 trafił do ogrodu w Chabařovicach.

Co więcej, w Krefeld ostatni tramwaj tego typu funkcjonował do 1954 roku. Nie został jednak zezłomowany, a zachowano go na uboczu zajezdni. W 1970 roku przeszedł gruntowny remont i dzisiaj służy za eksponat dla zainteresowanych historią komunikacji. Wagon z Uścia, jak domniemają czescy muzealnicy, może być więc drugim egzemplarzem tego typu zachowanym na świecie. – Nie mamy zamiaru uruchamiać tramwaju, ale chcielibyśmy go w przyszłości wykorzystać jako atrakcyjny eksponat zbliżającej się wystawy przemysłowej. Jest przykładem najbardziej rozwiniętego w przeszłości systemu transportu szynowego w Czechach – zauważa Václav Houfek, dyrektor Muzeum Miasta Uście nad Łabą.

Komunikacja tramwajowa w Uściu nad Łabą funkcjonowała w latach 1899-1971, a w szczytowym okresie liczyła 36 km torów i biegła z centrum miasta do Telnic w Rudawach.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe Centrum Warszawy – podsumowanie 2023 roku

Przestrzeń

Nowe Centrum Warszawy – podsumowanie 2023 roku

inf. pras. UM Warszawa 05 stycznia 2024

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Przestrzeń

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Michał Szymajda 06 stycznia 2024

Setna rocznica komunikacji miejskiej w Zagłębiu Dąbrowskim

Komunikacja

Kolejowe autobusy

Komunikacja

Kolejowe autobusy

Włodzimierz Winek 25 grudnia 2020

Ruchomy chodnik. Historia środka transportu sprzed 120 lat

Mobilność

Ruchomy chodnik. Historia środka transportu sprzed 120 lat

Magdalena Romanowska 26 kwietnia 2020

Zobacz również:

Nowe Centrum Warszawy – podsumowanie 2023 roku

Przestrzeń

Nowe Centrum Warszawy – podsumowanie 2023 roku

inf. pras. UM Warszawa 05 stycznia 2024

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Przestrzeń

Świat kolei księdza Grygiera w krzywym zwierciadle

Michał Szymajda 06 stycznia 2024

Setna rocznica komunikacji miejskiej w Zagłębiu Dąbrowskim

Komunikacja

Kolejowe autobusy

Komunikacja

Kolejowe autobusy

Włodzimierz Winek 25 grudnia 2020

Ruchomy chodnik. Historia środka transportu sprzed 120 lat

Mobilność

Ruchomy chodnik. Historia środka transportu sprzed 120 lat

Magdalena Romanowska 26 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5