Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Uzbekistan: Tramwaje z Taszkentu sprzedane do... Samarkandy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Uzbekistan: Tramwaje z Taszkentu sprzedane do... Samarkandy
fot. Kasper FiszerDziś komunikację miejską w Samarkandzie obsługują autobusy
Czy po roku przerwy do Uzbekistanu powróci komunikacja tramwajowa? Ambitne plany Samarkandy zakładają budowę nowej linii w zaledwie kilka miesięcy. Do jej obsługi posłużyć mają wycofane z ruchu w maju tego roku wagony Vario LF z Taszkentu, gdzie komunikacja tramwajowa została zlikwidowana.

Wszystko wskazuje na to, że w Uzbekistanie powstanie od podstaw nowa sieć tramwajowa. To szczególnie zaskakujące wobec błyskawicznej likwidacji dużego systemu komunikacji szynowej w stolicy kraju, Taszkencie, jaka miała miejsce na początku tego roku. Znaleziono bowiem nabywcę na część niepotrzebnego już taboru tramwajowego na wewnętrznym rynku uzbeckim. 17 października w nieczynnej zajezdni do transportu był już przygotowany co najmniej jeden z częściowo niskopodłogowych wagonów Vario LF.

Tramwaj powstanie w rekordowym tempie

Tramwaj trafi do Samarkandy, 350-tysięcznego miasta leżącego około 300 km na południowy zachód od stolicy kraju. Miasto kojarzone jest na świecie głównie z jego słynnymi atrakcjami turystycznymi z zespołem architektonicznym Registon na czele. W wiekach średnich Samarkanda była jednym z najważniejszych miast tej części świata, a ślady dawnej świetności są na tyle cenne, że ośrodek wpisano na listę światowego dziedzictwa Unesco. Współcześnie to czwarte pod względem liczby mieszkańców miasto Uzbekistanu i prężny ośrodek naukowy i przemysłowy.

Aktualne plany otwarcia nowej sieci – na początek składającej się z jednej linii – są bardzo śmiałe. Budowa ma bowiem przebiegać w ekspresowym tempie i trasa biegnąca z rynku Sieb do osiedla Sar-Tepa ma być gotowa już w pierwszym kwartale przyszłego roku. Miasto zapowiada, że tramwaje rozpoczną kursowanie 21 marca, kiedy przypada obchodzone w Uzbekistanie irańskie święto nowego roku Nouruz.

Tramwaj jest ekonomiczny i wygodny czy blokuje drogi i zużywa masę energii?

– Inicjatywa budowy tramwaju ucieszyła mieszkańców miasta – poinformowała telewizja Uzbekistan w programie „Ahborot” (uzb. „Aktualności”) cytowana przez portal gazeta.uz. – To ekonomiczny, czysty i wygodny dla ludności miasta środek transportu – oceniono. Przypomnijmy, że argumentami za likwidacją sieci tramwajowej w Taszkencie miały być... przesłanki ekonomiczne i konieczność wydzielenia dodatkowej przestrzeni dla efektywniejszego w opinii władz stolicy transportu samochodowego.

Tabor nowego systemu mają stanowić według portalu fergananews.com wyłącznie wagony Vario LF sprowadzone ze stolicy. Samarkanda zakupiła już dziesięć tramwajów tego typu wyprodukowanych w latach 2011 – 2012. Łącznie czeski Pragoimpex (skupiający zakłady KOS Krnov i VKV Praha) wyeksportował do Uzbekistanu dwadzieścia takich wagonów. Los pozostałej dziesiątki nie jest na razie znany. Po zamknięciu sieci wagony przechodziły gruntowne przeglądy techniczne wykonywane własnymi siłami likwidowanego taszkenckiego przedsiębiorstwa tramwajowego.

Historia lubi się powtarzać

Warto przypomnieć, że nowa sieć nie będzie pierwszym epizodem tramwaju w historii Samarkandy. W latach 1947 – 1973 funkcjonowała tam jedna linia tramwajowa powstała na bazie przekutej i zelektryfikowanej miejskiej kolejki wąskotorowej. Co ciekawe, również wówczas do obsługi trasy sprowadzono używane tramwaje z Taszkentu. Eksploatowano wówczas wagony KTM-1 i KTM-2.


Korzystałem m.in. z artykułów Uzbekistan: W Samarkand wiernut tramwai, w Urgutie sozdajut swobodnuju ekonomiczeskuju zonu (msk, fergananews.com) i W Samarkandie zapustiat tramwaj (gazeta.uz), a także z archiwalnych materiałów zamieszczonych na stronie internetowej Pragoimpex oraz z informacji i zdjęć z portalu transphoto.ru.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Przestrzeń

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Witold Urbanowicz 16 września 2018

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Przestrzeń

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Witold Urbanowicz / Kasper Fiszer 22 października 2017

Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Przestrzeń

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Komunikacja

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Kasper Fiszer 20 lutego 2016

Zobacz również:

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Przestrzeń

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Witold Urbanowicz 16 września 2018

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Przestrzeń

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Witold Urbanowicz / Kasper Fiszer 22 października 2017

Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Przestrzeń

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Komunikacja

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Kasper Fiszer 20 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5