The Boring Company należąca do Elona Muska otworzyła czwartą z 55 planowanych podziemnych stacji Vegas Loop. To przedziwny system transportowy, w którym do przewozu pasażerów w tunelach pod Las Vegas wykorzystywane są samochody marki Tesla.
W czwartek (30 czerwca) w Las Vegas została otwarta pierwsza miejska stacja Vegas Loop budowanego przez The Boring Company należącą do Elona Muska. Stacja zlokalizowana jest pod kompleksem hotelowo-rozrywkowym Resorts World Las Vegas. Jest ona połączona z otwartym w kwietniu 2021 r. systemem tuneli pod centrum wystawienniczym Las Vegas Convention Center (LVVC).
Jak to ma działać?
Założenie wydaje się proste. The Boring Company, która uzyskała już wszystkie niezbędne zgody lokalnych władz, będzie drążyć pod Las Vegas tunele o stosunkowo niedużej średnicy – takie, żeby mogły się w nich zmieścić produkowane przez Teslę pojazdy. Docelowo te będą poruszać się po nich automatycznie i zapewniać możliwość przejazdu bezpośrednio pomiędzy stacjami, tzn. bez dodatkowych postojów.
Początkowo Elon Musk zapowiadał, że w tunelach będą wykorzystywane autonomiczne pojazdy przypominające autobusy, ale w obecnej wersji są to zwykłe Tesle i to prowadzone przez kierowcę.
Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków prywatnych, a w koszty budowy poszczególnych stacji mają być ponoszone przez zainteresowane podłączeniem do systemu podmioty.
LVVC Loop
Pierwszym etapem budowy systemu w Las Vegas było otwarcie w kwietniu 2021 r. systemu tuneli liczących 2,7 km długości pod centrum wystawienniczym Las Vegas Convention Center (LVVC). Zostały one wykonane przez specjalną maszynę drążącą tunele (TBM), a koszt inwestycji wyniósł ok. 47 mln USD. Na terenie LVVC zostały zbudowane trzy duże stacje pozwalające przemieszczać się po terenie targów.
Z informacji podawanych przez The Boring Company wynika, że w czasie SEMA w roku poprzednim LVVC Lopp przewoził od 24 do 26 tys. pasażerów każdego dnia. Podczas tegorocznych targów CES miało to być od 14 do 17 tys. osób. Średni czas oczekiwania na samochód wynosił 15 sekund, a średni czas przejazdu ok. 2 minut.
Co ciekawe nie podano dokładnych informacji o tym jak dokładnie ma funkcjonować nowa stacja Resorts World Las Vegas – wiadomo tylko, że liczba dostępnych pojazdów oraz godziny funkcjonowania będą uzależnione od targów i wydarzeń organizowanych w LVVC.
Las Vegas Loop
Docelowo system, którego pierwszą poza LVVC stacje właśnie otwarto, ma liczyć 55 stacji i łączyć największe ośrodki hotelowe, kasyna z lotniskiem w Las Vegas. Całkowita długość tuneli ma się zbliżyć do 50 km długości. Władze miejskie zgodziły się już nie tylko na drążenie tuneli, ale również na budową stacji w kilku miejscach zarządzanych przez samorząd.
The Boring Company zakłada, że przepustowość systemu wyniesie do 57 tys. pasażerów na godzinę. Samochody mają się poruszać w tunelach ze znacznie większą prędkością niż pociągi metra a liczne mała stacje mają ułatwić organizację przewozu bez konieczności zatrzymywania się na stacjach pośrednich. Firma zapewnia, że zapewnione są przy tym wszystkie środki bezpieczeństwa, oraz podkreśla, że inwestycja jest prowadzona bez zaangażowania środków publiczny.
Tesla w tunelu lepsza niż metro?
Efektywność zaproponowanego przez Elona Muska systemu transportowego jest tym co budzi największe wątpliwości. Podawane 57 tys. pasażerów na godzinę to wysoka liczba (niestety nie znam szczegółowej metody w jaki została wyliczona) porównywalna z systemami metra czy kolei naziemnej.
Krytycy pomysły Muska uważają, że nie uwzględnia on takich czynników jak: mała liczba podróżnych na samochód (podawane średnio 2,5 pasażer na pojazd to zdecydowanie więcej niż np. obecna liczba podróżujących autem w Warszawie), utrzymanie wysokiej prędkości przy licznych małych stacjach (czas potrzebny na zjazd i włączenie się do ruchu), czy konieczność szybkiej wymiany podróżnych.
Wielu komentatorów uważa, że Vegas Loop przeniesie po prostu problemy znane z dróg do tuneli pod miastem, a dużo lepszym rozwiązaniem byłaby budowa tradycyjnego systemu transportu publicznego. I to raczej oni mają rację – wystarczy spojrzeć na zestawienie przepustowości poszczególnych środków transportu pokazane niżej. Warto pamiętać, że pokazuje ono przepustowość w jednym kierunku, nie wiadomo jak jest w przypadku liczb podawanych przez The Boring Company.