Spółka VERS zaprezentowała na kieleckich targach Transexpo dwa nowe produkty - drugą już generację systemu rekuperacyjnego VERS Smart City, a także przeznaczony dla autobusów hybrydowych system Mild Hybrid.
VERS współpracuje z Solarisem i oba rozwiązania rekuperacyjne znalazły się w autobusach polskiego producenta. Te drugie w prezentowanym w Kielcach autobusie Solaris Urbino 12 LE Lite Hybrid. Oba układy pozwalają na oszczędności w zużyciu paliwa dzięki zamianie części nadmiarowej energii mechanicznej hamującego autobusu na energię elektryczną w generatorach i szybkiego magazynowania jej w pakiecie superkondensatorów.
Klasyczna technologia rekuperacyjna VERS oparta jest na pracy alternatorów w połączeniu z modułem superkondensatorów i została wdrożona w 2016 roku w 60 autobusach marki Solaris przeznaczonych dla MPK Kraków. Po wielomiesięcznych pomyślnych testach, w takie systemy zostało wyposażonych dotychczas ponad 250 autobusów w 15 miastach, m. in. w Poznaniu, Krakowie, Rzeszowie, Bielsko-Białej, a także w Niemczech - we Frankfurcie i w Reutlingen.
Dzięki zastosowaniu elektronicznego systemu sterowania przepływem prądu urządzenie zamienia energię mechaniczną na energię elektryczną wytwarzaną przez alternatory autobusu podczas hamowania silnikiem, gromadzi energię elektryczną w pakiecie superkondensatorów, a następnie po zakończeniu hamowania, zasila nią instalację elektryczną pojazdu.
VERS Smart City zapewnia cztery funkcjonalności: rekuperację energii odzyskiwanej z procesu hamowania silnikiem, wsparcie rozruchu pojazdu w niskich temperaturach i przy rozładowanych akumulatorach dzięki zastosowaniu układu elektrycznego wspomagającego rozruch autobusu prądem do 350 A, ochronę akumulatora przed prądami o wysokim natężeniu, szczególnie podczas rozruchu i okresu porozruchowego, rejestrację i zdalny odczyt danych dzięki systemowi pomiarowemu gromadzącemu uzyskane wyniki rekuperacji oraz przebieg pracy pojazdu. Wyniki przedstawiane są w formie raportów miesięcznych.
W testach SORT2 wykonanych we współpracy z Solarisem w marcu 2017 roku, System VERS uzyskał średni wynik oszczędności na poziomie 1,5 litra/100 km. Testy eksploatacyjne nowej wersji Systemu przeprowadzone we wrześniu 2018 r. dały wynik ok. 1,7 l / 100 km. Zmierzone oszczędności paliwa przekładają się również na wymierne oszczędności ekologiczne - zmniejszenie zużycia paliwa o 1 litr oleju napędowego oznacza 2,6 kg CO2 mniej w atmosferze. Szacowany efekt środowiskowy po instalacji jednego systemu VERS to aż 3,5 ton CO2 rocznie.
System Mild Hybrid umożliwia z kolei hybrydyzację pojazdu na bazie technologii silniko-generatora pracującego pod napięciem do 48V oraz pakietowi superkondensatorów. Stanowi element projektu Solaris Urbino 12 LE Lite Hybrid. W tym systemie zgromadzona podczas hamowania energia elektryczna jest ponownie zamieniana na energię mechaniczną napędzającą autobus.
Dzięki zastosowaniu szeregu innowacyjnych rozwiązań System Mild Hybrid w połączeniu z technologią rekuperacyjną VERS pozwoli na oszczędności paliwa w granicach od 5 do 10 proc. całkowitego zużycia paliwa.
Więcej informacji udziela Artur Godula, partner zarządzający, VERS Produkcja Sp. z o.o. Sp. k. (+48 696 770 012, hi@versprodukcja.com, versprodukcja.com).