Pasażerowie coraz chętniej korzystają z nowych usług, które pojawiają się na rynku, jak np. usługi współdzielenia środków transportu czy rowery miejskie. – Visa, jako organizacja płatnicza, zwraca uwagę na to, jak efektywnie pobierać opłaty za te wszystkie usługi – mówił podczas Kongresu Technologii Miejskich w Warszawie Maciej Mironiuk, odpowiedzialny za projekty płatnicze związane z transportem w Visie.
Mironiuk podkreślał, że celem Visy jest popularyzowanie płatności bezgotówkowych za przejazd transportem publicznym. To, jego zdaniem, rozwiązanie prostsze i tańsze niż to oparte o kartę miejską czy papierowy bilet.
– To nieprawda, że konsumenci nie są gotowi na innowacje w zakupie biletów. Polska jest rynkiem bardzo rozwiniętym jeśli chodzi o płatności bezgotówkowe. Jesteśmy pierwszym krajem na świecie gdzie 100% terminali płatniczych jest terminalami zbliżeniowymi, technologia więc niezwykle się upowszechniła – ocenił Mironiuk i dodał, że według danych Visy liczba transakcji zbliżeniowych w Polsce zbliża się już do 85% wszystkich dokonywanych kartą zakupów. Kwartalnie jest ich około 1,5 miliarda.
fot. Łukasz Patera
Mironiuk podał też argumenty ekonomiczne. Okazuje się, że sprzedaż biletu za pomocą transakcji zbliżeniowych, po podliczeniu wszystkich kosztów jego obsługi i transakcji, jest nawet 3-krotnie tańsza niż biletu papierowego.
Visa Global Transit Solutions. Co to takiego?
– Uruchomiliśmy niedawno program Visa Global Transit Solutions. Celem programu jest dostarczenie rozwiązań dla dostawców technologii oraz pomoc miastom we wdrożeniu nowoczesnej metody opłaty za przejazd. Przygotowujemy też banki do takich wdrożeń. W ramach programu dostosowaliśmy szereg regulacji płatniczych uwzględniając specyfikę transportu – mówił Mironiuk. W ramach Visa GTS działa obecnie aktywnie 12 partnerów technologicznych z Europy Środkowo-Wschodniej, a kolejni są zainteresowani przystąpieniem do programu.
Przedstawiciel Visy dodał, że dla miast przygotowywane są różne scenariusze wdrożeń płatności kartą zbliżeniową, także taki, który uwzględnia wysokość opłaty za przejechany odcinek, a więc wymagający zbliżenia do kasownika karty w momencie wejścia i wyjścia z pojazdu. Taki pilotażowy system działa już zresztą w Łodzi.
System jest cały czas dopracowywany, tak by obejmował swym zakresem obszary, dotąd problematyczne. Jak np. obecność dzieci w pojazdach, które zazwyczaj nie posiadają przecież kart płatniczych. Zdaniem Mironiuka, możliwe jest obecnie stosowanie innych identyfikatorów przejazdowych.
Visa: wrocławski system się sprawdziłO tym, że system płatności za przejazd za pomocą kart zbliżeniowych się sprawdził, Visa przekonuje posługując się przykładem Wrocławia, gdzie kompleksowy system ruszył jako pierwszy w Polsce rok temu.
– Pasażerowie bardzo szybko zrozumieli jak system działa. Nic w tym dziwnego, bo zasada jest podobna do opłaty za zakupy w sklepie. Obecnie już ponad 60% wszystkich opłat za przejazdy jest realizowana w sposób zbliżeniowy – powiedział Maciej Mironiuk. Dodaje, że pilotażowe systemy tego rodzaju działają w wielu innych miastach: np. w Mielcu, Gdańsku i Bydgoszczy.
– Pracujemy także nad tym, by jeszcze bardziej cyfrowo korzystać z transportu miejskiego, łącząc różne usługi w mieście. Chcemy by możliwy był zakup i posiadanie w telefonie także biletu miesięcznego. Telefon może także spełniać funkcję w systemie check in - check out – podsumował Mironiuk.