Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W ciągu roku kolejne świecące ścieżki rowerowe?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W ciągu roku kolejne świecące ścieżki rowerowe?
fot. TPA Pruszków
Samoistnie świecąca ścieżka rowerowa pod Lidzbarkiem Warmińskim spotkała się z ogromnym odzewem i zainteresowaniem, daleko wykraczającymi poza granice Polski. Na razie jednak nie przekłada się to na nowe projekty. – Dostaliśmy łącznie kilkaset zapytań ze wszystkich kontynentów. Oceniamy, że kolejne świecące ścieżki mogą się pojawić w ciągu roku – mówi Igora Ruttmar, prezes zarządu TPA i opowiada o innych innowacyjnych wdrożeniach w postaci asfaltu modyfikowanego gumą z opon czy też nawierzchniach o wydłużonej trwałości.

Jesienią zeszłego roku pod Lidzbarkiem Warmińskim otwarto krótki odcinek samoistnie świecącej ścieżki rowerowej. Autorem projektu świecącej nawierzchni jest laboratorium TPA w Pruszkowie, zaś wykonawcą Strabag. Ścieżka nie potrzebuje żadnego zasilania – wykorzystywane są tzw. luminofory, czyli specjalne substancje syntetyczne, które „ładują” się światłem dziennym i dzięki właściwościom luminescencyjnym wydzielają energię w postaci światła.

Wdrożenie spotkało się z ogromnym odzewem. – Nasza ścieżka faktycznie wzbudziła duże zainteresowanie mediów i inwestorów z całego świata – dostaliśmy łącznie kilkaset zapytań ze wszystkich kontynentów – mówi Igor Ruttmar, prezes zarządu TPA. Na razie jednak nie udało się przekuć zainteresowania w kolejne zlecenia. – Oceniamy, że kolejne świecące ścieżki mogą się pojawić w ciągu roku – wskazuje Ruttmar.

Czas od wdrożenia pozwolił jednak specjalistom na zebranie szeregu doświadczeń związanych z eksploatacją ścieżki. – W ciągu prawie dziesięciu miesięcy od wybudowania ścieżki dokonaliśmy wielu obserwacji – na przykład jak ścieżka funkcjonuje w warunkach zimowych. Te obserwacje i kolejne badania pozwalają nam na doskonalenie technologii. Efekt świecenia ścieżki w ciemności utrzymuje się, przy niskich temperaturach zimą ścieżka świeci mniej intensywnie i krócej, a przy wyższych temperaturach takich jakie mamy obecnie – intensywniej. Prowadzimy dalsze badania laboratoryjne i obserwacje in-situ, aby ocenić dokładniej wpływ środowiska na efekt świecenia – mówi Ruttmar. Jak dodaje, koszt utrzymania ścieżki jest taki sam jak koszt utrzymania standardowej nawierzchni – nie są tu wymagane żadne specjalne zabiegi.

TPA pracuje nad innymi innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie długotrwałych i inteligentnych nawierzchni. Kilka z nich udało się wdrożyć na fragmencie trasy S7 w Krakowie, którą Strabag oddał do użytku pod koniec czerwca. – Zastosowaliśmy na niej asfalt modyfikowany gumą z opon samochodowych. W ramach tego samego projektu, nasi inżynierowie zaprojektowali nawierzchnię o wydłużonej trwałości z zastosowaniem elastycznej, odpornej na zmęczenie dolnej warstwy asfaltowej konstrukcji. Zastosowanie tej warstwy umożliwiło wydłużenie trwałości projektowanej nawierzchni prawie o połowę, bez wzrostu kosztów – opisuje Igor Ruttmar.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Mobilność

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Redakcja/inf. pras. 04 sierpnia 2023

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

Przestrzeń

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

inf. pras. UM Warszawa 06 lipca 2023

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Mobilność

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

Poznań. Rusza budowa drogi rowerowej na Starym Mieście

Przestrzeń

Grodzisk Mazowiecki będzie miał nowe ścieżki rowerowe

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Mobilność

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Redakcja/inf. pras. 04 sierpnia 2023

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

Przestrzeń

Warszawa. Tramwajarze na rondzie Tybetu. Spore utrudnienia

inf. pras. UM Warszawa 06 lipca 2023

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Mobilność

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

Poznań. Rusza budowa drogi rowerowej na Starym Mieście

Przestrzeń

Grodzisk Mazowiecki będzie miał nowe ścieżki rowerowe

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5