W grudniu PKP PLK otworzą pierwszy nowy peron na stacji Warszawa Zachodnia pod dużą wiatą. Podróżni dostaną się tam częściowo uruchomioną kładką. Pozostałe nowe perony będą udostępnione „sekwencyjnie”.
– Postęp prac jest imponujący, każdego dnia następują zmiany. To ogromne przedsięwzięcie – to jedna z najważniejszych stacji w Polsce, roboty są realizowane pod ruchem. Stacja nabierze charakteru właściwego dla XXI w. – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Jak wymieniają służby PKP PLK, przed robotami stacja obsługiwała ponad 1000 pociągów w dobie. – Obecnie jest ok. 700. Chcemy tę wartość utrzymać przez cały okres modernizacji – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
W grudniu udostępniony ma zostać pierwszy nowy peron – nr 6. – Kładka częściowo już za miesiąc będzie oddana dla pasażerów, którzy będą mogli przejść z peronu piątego na nowy peron szósty i w kierunku miasta – na Tunelową – mówi prezes Merchel. Pozostałe perony będą udostępniane sekwencyjne. – Co miesiąc będziemy oddawać kolejne perony – 7 i 8 – dodaje prezes.
Perony przykryje wielka wiata. – Wykonana już konstrukcja stalowa nad trzema peronami ma już wagę 2000 t. Konstrukcja wyposażona jest w świetliki, w których instalowane są panele fotowoltaiczne. Stacja ta będzie w 30% obsługiwana z energii słonecznej – mówi Jakub Konkiewicz, dyrektor projektu ze strony firmy Budimex.
W grudniu zostanie też udostępniona krawędź peronowa peronu nr 9 na linii obwodowej. – Tymczasowo zamierzamy udostępnić przejście podziemne, by umożliwić pasażerom dostęp do peronu. Pasażerowie będą mogli przejść tunelem z al. Prymasa Tysiąclecia na peron i do tymczasowej drogi prowadzącej w Tunelowej, która zostanie ponownie udostępniona – wyjaśnia dyrektor.
Front robót jest niezwykle szeroki. – Wykonywane są prace torowe i sieciowe. W budynku wielofunkcyjnym montowane są urządzenia srk. Tunel tramwajowy wszedł w nową fazę prac. Wykonujemy prace podstropowe na poziomie -1 i -2. Prace wykonywane są na głębokości ok. 20 m. – wskazuje Jakub Konkiewicz.
– W następnej fazie będziemy realizowali obiekty inżynieryjne na zachodniej części stacji, w kierunku Poznania. Następnie przerzucamy się na perony 3, 4 i 5, co nastąpi w II połowie przyszłego roku. Wtedy też zostanie zamknięty tunel – mówiJakub Konkiewicz. Wszystkie prace zakończą się w 2023 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.