Korsarz to pierwszy w pełni niskopodłogowy tramwaj produkcji rosyjskiej dla sieci o rozstawie 1000 mm. Jego prezentacja odbyła się dzisiaj (28 grudnia) na pętli przy dworcu południowym. Teraz pokazowy pojazd będzie odbywał jazdy testowe bez pasażerów w ramach uzyskiwania homologacji.
Testy Korsarza, który wyprodukowała firma PK Transportnyje Sistiemy, potrwają do końca stycznia 2021 r. – Kaliningrad posiada najstarszy system tramwajowy w Rosji, który w tym roku skończył 125 lat. Słusznie można go uznać za atrakcję miasta. Dlatego szczególnie cieszy fakt, że Kaliningrad stał się pierwszym miastem, w którym nasz innowacyjny tramwaj Korsar przejdzie jazdę próbną. Dziś ruch tramwajowy w Rosji odżywa, coraz więcej szefów regionów i miast rozumie, że pasażerski transport szynowy może być wydajny, wysokiej jakości i bezpieczny – mówi Andriej Juchnienko, dyrektor handlowy firmy PK TS.
Jak zapowiadają władze Kaliningradu, w zależności od wyników próbnej eksploatacji zostanie podjęta decyzja o zakupie nowych pojazdów. – W nowym roku jesteśmy gotowi ogłosić przetarg na pojazdy komunikacji miejskiej – być może w leasingu bądź innej formy koncesji. Będzie on obejmować nie tylko tabor tramwajowy, ale i autobusy, najpewniej z napędem gazowym. W przyszłym roku zadeklarowaliśmy dotację w wysokości 100 mln rubli, które uzupełnią fundusze miejskie w wysokości – powiedział Anton Alichanow, gubernator obwodu kaliningradzkiego.
Obecnie w Kaliningradzie funkcjonuje jedna trasa tramwajowa, którą obsługuje 12 wagonów. W najbliższych latach władze miasta
zapowiadają jednak wznowienie przewozów na linii nr 3 między Dworcem Południowym a Parkiem Centralnym. Kaliningrad posiada tylko jeden nowy tramwaj – wyprodukonwanego przez Pesę Swinga. Wiek pozostałych wynosi od 25 do 40 lat.
Korsarz został wyprodukowany z myślą o Kaliningradzie, Piatigorsku czy Eupatorii (na Krymie pod kontrolą Rosji). Nietypowy jak na Rosję rozstaw szyn utrudniał tym miastom pozyskiwanie taboru. Dwuczłonowy pojazd może pomieścić 177 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację, dynamiczną informację pasażerską, wi-fi i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Ponadto posiada moduł autonomicznej jazdy, pozwalający na przejechanie 1000 m. Oszczędności w zużyciu energii są szacowane na poziomie 40%.