PKP PLK znalazły środki we własnym budżecie, co pozwoliło rozpisać przetarg na rewitalizację ważnego dla Olsztyna szlaku kolejowego. Kolejarze wyremontują nieco ponad 6 km linii z Olsztyna do Gutkowo. Przy okazji prac powstaną w mieście nowe przystanki. To ważny krok, bo samorządy chciałyby w przyszłości postawić na kolej w codziennych dojazdach do stolicy województwa.
Inwestycję
zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Roboty mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie przyszłego roku, a zakończyć się w 2020 roku – wskazał Ireneusz Merchel, informując, że spółka ma zabezpieczone środki w budżecie.
Osiemnaście miesięcy ma trwać procedura projektowania i realizacji robót w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn-Gutkowo”. PLK udało się znaleźć środki w budżecie i rozpisać dawno zapowiadany przetarg. Kolejarze deklarują, że wezmą się za rewitalizację linii kolejowej, która przebiega w granicach administracyjnych Olsztyna. Mowa tutaj o 6,3 km toru – od kilometra 1,466 do 7,782.
Ze względu na stan techniczny linii oraz liczne ograniczenia prędkości, na całej długości zaplanowano wymianę toru wraz z oczyszczeniem i uzupełnieniem dotychczasowego tłucznia. Zadanie polegać będzie również na przebudowie odwodnienia, remoncie przejazdów kolejowo-drogowych, zamontowaniu sześciu nowych rozjazdów oraz modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Po pracach pociągi pasażerskie będą mogły pokonywać ten krótki odcinek do Gutkowa z prędkością do 100 km/h, zaś pociągi towarowe – do 80 km/h. Zwiększy się również dopuszczalny nacisk osi do 221 kN, przez co zapewniona będzie możliwość kursowania pociągów towarowych o długości 500 m.
Istotny jest jednak miejski charakter inwestycji. PLK założyło bowiem budowę w Olsztynie nowych przystanków do obsługi podróżnych. W ramach prac powstanie zupełnie nowy przystanek z jednym peronem Olsztyn Redykajny. Powstanie także przystanek Olsztyn Likusy z dwoma peronami, gdyż będzie on miał także charakter mijanki, co poprawi przepustowość linii. Prace na linii do Gutkowa pozwolą także na dobudowę drugiego peronu od. Al. Wojska Polskiego w ramach budowanego obecnie przystanku Olsztyn Śródmieście.
Zamawiający zastrzegł, że perony mają mieć długość 150 metrów oraz pozostawiona ma być możliwość rozbudowy ich do 200 metrów. Standardowo pojawią się udogodnienia dla niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wejście na perony mają ułatwić pochylnie, a jeżeli nie będzie możliwości ich budowy, to na peron prowadzić ma winda. W obrębie przystanków zamontowane zostaną stojaki na rowery. Informacje o przyjeździe pociągów pasażerowie znajdą na trzech dwustronnych tablicach na peronie Olsztyn Śródmieście. Na reszcie peronów zaplanowano z kolei wyłącznie system głosowych zapowiedzi oraz monitoring.
PLK na inwestycję przygotowało 45 mln zł. O wyborze wykonawcy zadecyduje w 90 proc. cena oraz w 10 proc. termin realizacji. Składanie ofert trwa do 27 listopada.