W znajdujących się Sankt Petersburgu Newskich Zakładach Transportu Elektrycznego im. Pirockiego – w obecności władz miasta – odbyła się uroczystość odbioru pierwszego zmontowanego w tej fabryce trolejbusu Admirał. Przy okazji firma PK Transportnyje Sitiemy, do której należą zakłady, pokazała pierwszy aluminiowy tramwaj – Witjaź-Leningrad.
W zeszłym tygodniu (17 września) w Newskie Zakłady Transportu Elektrycznego im. Pirockiego, znajdujących się w Sankt Petersburgu i działających w ramach przedsiębiorstwa PK Transportnyje Sitiemy, odbyła się uroczystość odbioru pierwszego zmontowanego tutaj
trolejbusu Admirał 6281 dla Sankt Petersburga. – Nasza firma jest w trakcie realizacji zamówienia na 87 trolejbusów dla Sankt Peteresburga. Dlatego też postanowiliśmy przenieść część kompetencji związanych z montażem trolejbusów – mówi Feliks Winokur, szef PK Transportnyje Sistiemy. Montaż początkowy dalej będzie odbywać się w mieście Engels w obwodzie saratowskim w Eneglskich Zakładach Transportu Elektrycznego. Tam też w całości powstawać będą pojazdy w ramach innych kontraktów (33 trolejbusy dla Omska i 31 trolejbusów dla Iwanowa).
– Ten nowoczesny i niskopodłogowy trolejbus jest bardzo wygodny dla osób starszych, matek z wózkami. Charakteryzuje się wysokim komfortem – jest wyposażony w klimatyzację, można w nim naładować telefon. Na mieście mamy już 37 takich trolejbusów, do końca roku będzie ich około 50 więcej – powiedział Aleksander Biegłow, gubernator Sankt Petersburga. Do tego Sankt Petersburg eksploatuje 45 tramwajów wyprodukowanych przez PK Transportnyje Sistiemy – 10 pojazdów 71-931 Witjaź, trzy 71-923 Bogatyr i 32 pojazdy 71-931M Witjaź-M.
Jak podkreślają władze miasta i przedsiębiorstwa, udział rosyjskich komponentów w tym trolejbusie sięga 70%. W ciągu miesiąca uruchomioną w Petersburgu linię produkcyjną może opuszczać do 10 trolejbusów. Do końca roku Newski Zakład ma opuścić pierwszy w Rosji przegubowy elektrobus.
Tramwaj aluminiowyW Newskim Zakładzie Transportu Elektrycznego rozpoczęto też produkcję ultralekkiego trzyczłonowego tramwaju 71-931M Witjaź-Leningrad z aluminiowym nadwoziem. – Chciałbym podziękować zarządowi zakładu za produkcję tramwaju na miarę XXI wieku – pięknego i wygodnego. Jego nadwozie jest wykonane z aluminium, waga jest o 20% mniejsza niż w przypadku konwencjonalnego tramwaju. Zmniejsza to obciążenie szyn, a także zmniejsza wibracje. A dla naszego miasta, a zwłaszcza jego centralnej części, jest to bardzo ważne: wokół są zabytkowe budynki –podkreślił Biegłow.
Gubernator podkreślił, że miasto będzie kontynuować ogłoszony w zeszłym roku program rozwoju przyjaznego środowisku transportu publicznego. – Podpisaliśmy z Gazpromem porozumienie o przeniesieniu przewozów pasażerskich na paliwo gazowe, co też jest bardzo ważne, ponieważ zmniejsza się obciążenie miasta dla środowiska – powiedział. Liczba autobusów gazowych zostanie zwiększona z 163 do 228, natomiast trolejbusów zostanie uzupełniona o 35 pojazdów ze zwiększonym zasięgiem jazdy autonomicznej.
– Jestem pewien, że w najbliższych latach Petersburg stanie się miastem przyjaznym środowisku, a nasz transport pasażerski przestawi się na nowe modele i nowe technologie. Dziś opracowujemy programy przejścia na paliwo wodorowe. W najbliższym czasie będziemy używać tego paliwa w transporcie pasażerskim – powiedział gubernator.
PK Transportnyje Sistiemy na czeleWarto podkreślić, że na początku 2020 r. PK Transportnyje Sistiemy wyprodukowały 500. tramwaj. Firma odpowiada za 95% w pełni niskopodłogowych tramwajów dostarczanych na terenie Rosji. Przedsiębiorstwo chwali się też rekordowo krótkimi czasami produkcji – pięć dni na jeden trzyczłonowy tramwaj Witjaź-M w ramach kontaktu na 21 pojazdów dla Sankt Petersburga.
Newskie Zakłady Transportu Elektrycznego im. Pirockiego, działające w ramach, zostały otwarte w 2018 r. Specjalizują się w produkcji i montażu tramwajów. W ciągu dwóch lat zakład wyprodukował ponad 268 wagonów różnego typu. Montowane są tutaj obecnie pojazdy 71-931M Witjaź-M dla Moskwy, 71-911EM Lwionok dla Uljanowska, a od teraz także trolejbusy Admirał dla Sankt Peteresburga. Tutaj też odbywa się montaż końcowy nowych modeli tramwajów – Korsarz dla sieci 1000 mm i aluminiowego Witjaź-Leningrad.