Partner serwisu
Mobilność

W Poznaniu postępuje budowa Mostów Berdychowskich (nowe wizualizacje)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Poznańskie Inwestycje Miejskie

Podziel się ze znajomymi:

Postępuje budowa pieszo-rowerowej przeprawy łączącej Berdychowo, Ostrów Tumski i Chwaliszewo. Na przełomie stycznia i lutego zakończyły się prace fundamentowe. Zapadła również decyzja o docelowej separacji ruchu rowerowego oraz pieszego.

– Od prawie dziesięciu lat przywracamy Poznaniowi i jego mieszkańcom tereny nadwarciańskie. Wcześniej były one zapomniane i nieliczni przychodzili nad rzekę. Dziś po obu jej stronach mamy Wartostradę, odnowiono również brzegi rzeki i w okresie wiosenno-letnim tłumy poznaniaków spędzają tu wolny czas – zaznacza Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Mosty, które mają już fundamenty, będą uzupełnieniem istniejącej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Połączą Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i dalej z terenami po wschodniej stronie Warty, w tym szczególnie tymi wokół Malty.

Budowa powoli wychodzi z ziemi

– W ostatnim czasie wykonawca koncentrował się na robotach ziemnych oraz budowie fundamentów podpór obiektów. Odpowiednie posadowienie przeprawy jest kluczowe, najgłębsza sekcja ściany szczelinowej liczy 25 metrów długości. Roboty były realizowane głębiarkami o ciężarze ok. 120 ton. Prace fundamentowe już za nami, co oznacza, że wkrótce na plac budowy będą transportowane elementy konstrukcji obu mostów – zapowiada Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Betonowanie ścian szczelinowych, które są elementem fundamentów podpór mostów, w ostatnich tygodniach odbywało się we wszystkich trzech docelowych lokalizacjach, czyli na Ostrowie Tumskim, Berdychowie i Chwaliszewie. Wśród prac ziemnych można wymienić także zbrojenie ławy fundamentowej. Obecnie wykonawca przygotowuje się do prac żelbetowych. Ze względu na zakończenie robót fundamentowych, z zaplecza placu budowy znikną głębiarki, a stopniowo transportowane będzie zbrojenie i elementy konstrukcyjne nowych mostów dla pieszych i rowerzystów.

Oddzielony ruch pieszy i rowerowy

Wiadomo już, jak będzie wyglądał ruch na obu mostach. W związku z wnioskami o wydzielenie ruchu rowerowego, jednostki miejskie podjęły decyzję o wprowadzeniu separacji z uwagi m.in. na Program Rowerowy Miasta Poznania i prognozowane intensywne wykorzystywanie przepraw w codziennych podróżach. Na taką potrzebę wskazywały środowiska rowerowe, o czym pisaliśmy tutaj. Uzgodnione rozwiązanie przewiduje podział przestrzeni na część pieszą i rowerową, by cykliści sprawnie przejeżdżali na drugą stronę Warty, a piesi mogli swobodnie spacerować. Na obu mostach będą ławki, na których będzie można odpocząć. Mosty nie utracą więc bulwarowego charakteru wykreowanego przez zwycięzców konkursu architektonicznego. Planowana separacja ruchu rowerowego pozwoli pogodzić interesy wszystkich przyszłych użytkowników.

Budowane mosty pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem będą uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Ułatwi ona komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostanie on zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.

Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną

Przeprawa składać się będzie z dwóch mostów nad Wartą oraz Kanałem Ulgi. Po stronie wschodniej podpory budowane są mniej więcej na wysokości ul. Berdychowo, kolejne na Zagórzu (tj. południowej części Ostrowa Tumskiego), a po stronie zachodniej – w rejonie tzw. kontenerów i parku w Starym Korycie Warty. Most nad Wartą będzie liczył 165 metrów długości, natomiast drugi, nad Cybiną, 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, będą tworzyły jednolitą całość.

Realizacja zadania jeszcze bardziej uatrakcyjni tereny nadrzeczne, które już teraz są miejscem chętnie odwiedzanym przez mieszkańców dzięki Wartostradzie. Mosty zostaną połączone z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową. Zadanie obejmuje więc nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W rejonie inwestycji zmieni się również istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W trakcie realizacji jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.

Wprowadzone zostaną rozwiązania przyjazne wszystkim użytkownikom, w tym z niepełnosprawnością oraz osobom starszym – m.in. na schodach i pochylni przewidziano balustrady i poręcze spełniające określone wymagania oraz system fakturowych oznaczeń nawierzchniowych. W rejonie Berdychowa zaprojektowano pochylnię łączącą dolną Wartostradę z ciągiem pieszo-rowerowym prowadzonym wzdłuż ul. prof. Jacka Rychlewskiego.

Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną będzie oświetlona, powstanie też monitoring miejski. W zakres prac wchodzi budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej. Pojawi się również mała architektura, taka jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe czy elementy systemu informacji miejskiej. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów.

Inwestycja ze wsparciem środków rządowych

Mosty pieszo-rowerowe zostaną wykonane na podstawie koncepcji architektonicznej, którą wyłoniono w drodze konkursu zorganizowanego przez Miasto przy wsparciu środków rządowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

2023. Warszawa podsumowuje inwestycje transportowe

Mobilność

2023. Warszawa podsumowuje inwestycje transportowe

inf. pras. UM Warszawa 06 stycznia 2024

Warszawa z ofertami na poprawę dostępności do Portu Czerniakowskiego

Przestrzeń

Centrum Poznania po tramwajowych testach. Wkrótce powrót ruchu

Przestrzeń

Poznań. Mosty Berdychowskie na etapie prac ziemnych

Przestrzeń

Poznań. Mosty Berdychowskie na etapie prac ziemnych

inf. pras. UM Poznań/PIM 14 grudnia 2023

Poznań. Tramwaje przetestowały Trasę Kórnicką. Wkrótce powrót

Komunikacja

Poznań: Archeolodzy na budowie Mostów Berdychowskich

Przestrzeń

Poznań: Archeolodzy na budowie Mostów Berdychowskich

Redakcja/inf. pras. 29 września 2023

Zobacz również:

2023. Warszawa podsumowuje inwestycje transportowe

Mobilność

2023. Warszawa podsumowuje inwestycje transportowe

inf. pras. UM Warszawa 06 stycznia 2024

Warszawa z ofertami na poprawę dostępności do Portu Czerniakowskiego

Przestrzeń

Centrum Poznania po tramwajowych testach. Wkrótce powrót ruchu

Przestrzeń

Poznań. Mosty Berdychowskie na etapie prac ziemnych

Przestrzeń

Poznań. Mosty Berdychowskie na etapie prac ziemnych

inf. pras. UM Poznań/PIM 14 grudnia 2023

Poznań. Tramwaje przetestowały Trasę Kórnicką. Wkrótce powrót

Komunikacja

Poznań: Archeolodzy na budowie Mostów Berdychowskich

Przestrzeń

Poznań: Archeolodzy na budowie Mostów Berdychowskich

Redakcja/inf. pras. 29 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5