W Poznaniu ciągle trwają prace przy budowie przystanków wiedeńskich na Rynku Jeżyckim. Jednak postępy w pracach pozwoliły już na przywrócenie ruchu tramwajowego ulicą Dąbrowskiego, dzięki czemu na stare trasy wróciły tramwaje linii 17 i 18. Przystanki wiedeńskie mają być gotowe w grudniu tego roku, a ZTM zapowiada, że modernizacja nie ominie też dwóch pozostałych przystanków Rynek Jeżycki, w ciągu ulicy Kraszewskiego. Mają one zostać przebudowane w standardzie antyzatok.
Trwają prace w sercu poznańskich Jeżyc. Od połowy
września dla tramwajów zamknięty był fragment ulicy Dąbrowskiego od Mostu Teatralnego do Rynku Jeżyckiego. Wszystko za sprawą modernizacji dwóch przystanków tramwajowych Rynek Jeżycki, zlokalizowanych na Dąbrowskiego. Od 15 listopada tramwaje wróciły już na zamknięty fragment ulicy, ale z powodu dalszych prac przy budowie przystanków wiedeńskich na Rynku Jeżyckim, pojazdy zatrzymują się przy tymczasowych przystankach tramwajowych zlokalizowanych przy kinie Rialto.
– Prace przy budowie przystanków typu wiedeńskiego na ulicy Dąbrowskiego są na tyle zaawansowane, że możliwie było bezpieczne uruchomienie ruchu tramwajowego na niedostępnym od połowy września fragmencie ulicy Dąbrowskiego pomiędzy mostem Teatralnym, a rynkiem Jeżyckim, gdzie wróciły linie numer 17 i 18. To duże ułatwienie dla pasażerów, ponieważ tramwaje kursują najkrótszą trasą z centrum na Jeżyce i Ogrody. Z uwagi na wciąż prowadzone prace, do chwili otwarcia nowych przystanków, uruchomione są tymczasowe. Zostały one zlokalizowane mniej więcej na wysokości ulicy Strzałkowskiego, przy kinie Rialto. Uruchomienie przystanków wiedeńskich jest przewidywane na początku grudnia, należy jednak brać pod uwagę zmienne warunki pogodowe, które mogą wpłynąć na ostateczny termin zakończenia prac – informuje nas rzecznik ZTM Poznań, Bartosz Trzebiatowski.
Nowe przystanki znacząco poprawią korzystanie z tramwajów przy głównej ulicy poznańskich Jeżyc i sprawią, że komunikacja miejska stanie się bardziej inkluzywna. Do tej pory aby dostać się do tramwaju należało pokonać znaczne przewyższenie, a praktycznie niemożliwe było korzystanie z przystanków, a przez to także z tramwajów, przez osoby o ograniczonej mobilności poruszające się na wózkach inwalidzkich. Teraz się to zmieni, a sam projekt był długo wyczekiwany przez mieszkańców dzielnicy, a jego realizacja była planowana już wcześniej z budżetu obywatelskiego, lecz zadanie to nie uzyskało wtedy ostatecznie wymaganej liczby głosów.
Z podobną sytuacją mamy do czynienia także na pozostałych przystankach Rynek Jeżycki, zlokalizowanych przy ulicy Kraszewskiego. Tam także występują duże przewyższenia, a oba przystanki poza tramwajem obsługują także linię autobusową 164. O ile autobusy są w stanie dzięki poduszkom powietrznym obniżyć swój próg i umożliwić komfortowe wsiadanie, o tyle tramwaje nie są w stanie tego zrobić. Czy także w tym miejscu są planowane prace modernizacyjne?
– Planujemy także poprawę warunków korzystania z infrastruktury na przystankach Rynek Jeżycki w ciągu ulicy Kraszewskiego. Prawdopodobnie będzie możliwe wykonanie tam nie przystanków wiedeńskich, lecz tzw. antyzatok, co z punktu widzenia pasażera jest rozwiązaniem zdecydowanie korzystniejszym. Przystanki są wówczas odseparowane od ruchu kołowego - ruch samochodów w obrębie przystanku odbywa się po torowisku (w Poznaniu jest tak np. na ul. Winogrady). Wykonanie dokumentacji projektowej jest planowane na rok 2022, natomiast realizacja uzależniona będzie od dostępności środków finansowych – odpowiada Trzebiatowski.