Poznań otrzymał z Polskiego Ładu dofinansowanie na dwa projekty infrastrukturalne. Mowa o remoncie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju i budowie Kładki Berdychowskiej. Remont popularnej “Pestki” ma zacząć się w przyszłym roku i obejmie całkowitą wymianę szyn na odcinku około 6 kilometrów. Prace mają potrwać około 6 miesięcy, a w tym czasie trasa będzie zupełnie wyłączona z eksploatacji. Będzie to sporym wyzwaniem dla mieszkańców Piątkowa i Winograd, a także studentów i pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, którzy masowo korzystają z tramwajów na tej trasie, w dojeździe na kampus Uniwersytetu na Morasku.
Stolica Wielkopolski otrzyma dofinansowanie na
dwa z trzech projektów, które miasto
zgłosiło do Polskiego Ładu. Mowa o remoncie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a także budowie Kładki Berdychowskiej. Modernizacja “Pestki” ma być podzielona na 3 części, a dofinansowanie z Polskiego Ładu obejmie realizację środkowej części trasy, od przystanku Słowiańska do przystanku Szymanowskiego. Na to zadanie Poznań otrzyma 25,5 miliona złotych dofinansowania z budżetu państwa. Natomiast na budowę Kładki Berdychowskiej, która ma połączyć dwa brzegi Warty i stać się nowym ciągiem pieszo-rowerowym miasto otrzyma 95,5 miliona złotych.
6 kilometrów w czasie poniżej 15 minut
Pestka jest jedną z najważniejszych tras tramwajowych w Poznaniu. Dzięki swojej charakterystyce (tramwaje kursują w bezkolizyjnym wykopie, który ciągnie się od dworca Poznań Główny, na północ miasta, aż do pętli końcowej, zlokalizowanej na osiedlu Sobieskiego), co sprawia, że mimo sporej odległości, około 6 kilometrów, tramwaje pokonują ten odcinek w czasie poniżej 15 minut. Poza szybkim czasem przejazdu, który w ostatnich latach zmniejszył się z powodu miejscowych ograniczeń prędkości, trasa zapewnia też skomunikowanie północnych osiedli Poznania z centrum, a dodatkowo służy studentom i pracownikom Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który posiada swój kampus na Morasku, a więc dzielnicy zlokalizowanej w pobliżu pętli końcowej na Sobieskiego.
Wszystko to sprawia, że trasa jest codziennie wykorzystywana przez kilkanaście tysięcy osób, a w szczycie komunikacyjnym tramwaje kursują po niej co kilka minut. Pestka nie była remontowana od swojego otwarcia pod koniec lat 90., więc planowany remont będzie pierwszym kompleksowym działaniem, które ma na celu poprawienie czasu i komfortu podróży Poznaniaków.
Remont w przyszłym roku
Kiedy więc dokładnie zaczną się prace przy remoncie trasy?
Jak informuje nas Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP, prace mają się zacząć w drugim lub trzecim kwartale przyszłego roku, a prace, z których najważniejszym punktem jest całkowita wymiana torowiska, obejmą wszystkie trzy odcinki trasy, od Mostu Teatralnego do pętli na osiedlu Sobieskiego.
– Prace potrwają przez około pół roku. Termin ich rozpoczęcia wynika z konieczności doprojektowania niektórych elementów wymienianej i modernizowanej infrastruktury, a także wyłonienia wykonawców dla poszczególnych etapów. Przewidywane ogłoszenie postępowań przetargowych, osobno dla każdego etapu, to początek 2022 r. – dodaje Kamiński.
Pestka związana z tramwajem na Naramowice
Dyrektor Kamiński informuje nas też, że termin rozpoczęcia prac ściśle łączy się z inną dużą inwestycją tramwajową, jaka jest realizowana w Poznaniu, a więc budową
tramwaju na Naramowice. Pestka może być zamknięta dopiero w momencie, gdy trasa Naramowicka zostanie oddana do użytku w pełnym zakresie.
– Zdajemy sobie sprawę, że zamknięcie trasy PST będzie znacznym utrudnieniem dla pasażerów. Autobusowa komunikacja zastępcza oraz stale funkcjonujące linie autobusowe będą dowoziły pasażerów PST zarówno bezpośrednio do Centrum, do nowej linii tramwajowej na Naramowice, do pętli Połabska, przystanków na trasie przez ul. Winogrady oraz na trasie na pętlę Piątkowska – dopowiada Dyrektor.
Co przyniesie remont?
– Po kompleksowej wymianie torowiska tramwaje będą mogły poruszać się po trasie PST z prędkością do 70 km/h. Oczywiście zachowane zostaną ograniczenia prędkości w obrębie ul. Norwida i wiaduktu nad linią kolejową Poznań – Szczecin, które wynikają z ograniczonej widoczności. Głównym zakresem prac jest wymiana torowiska tramwajowego na całym zakresie inwestycji. Przy okazji demontażu starego torowiska wykonane zostaną niezbędne prace na estakadzie nad Bogdanką. Na wszystkich przystankach przewidywana jest wymiana krawędzi peronowych, na przystankach (poza przystankiem Szymanowskiego, gdzie wykonano to przy okazji przebudowy wiaduktu nad nim) przewidywana jest wymiana instalacji niskiego napięcia i oświetlenia. Planujemy również przebudowę pętli, aby lepiej przystosować ją do zwiększonego poziomu ruchu tramwajów oraz poprawić stan infrastruktury pasażerskiej – informuje nas Kamiński.
Niewątpliwie zamknięcie trasy będzie dużym wyzwaniem zarówno dla użytkowników, jak i dla władz miasta, tak aby zapewnić sprawny transport i realną alternatywę dla szybkiego tramwaju. Czy to się uda? Przekonamy się już w przyszłym roku.
Kładka z olbrzymim dofinansowaniem
Drugim projektem, który otrzyma rządowe dofinansowanie jest budowa Kładki Berdychowskiej. Poznań otrzyma na to zadanie 95,5 miliona złotych, a całkowity koszt inwestycji to 100 milionów. Kładka ma połączyć dwa brzegi Warty i ułatwić przemieszczanie się między dwoma częściami miasta.
– Miasto na ten moment posiada opracowany projekt budowlany oraz pozwolenie na budowę dla kształtu obiektu zgodnego z konkursem architektonicznym. W kontekście uzyskanych środków z programu Polski Ład konieczne jest przeprowadzanie analizy i opracowanie aktualnego harmonogramu inwestycji w zakresie możliwości, jakie niesie za sobą jej bieżące zaawansowanie. Rozpoczęcie i zakończenie inwestycji jest ściśle związane z procedurą wyboru wykonawcy, do której przystąpimy w 2022 r. – dodaje Kamiński.